Nieuws

FARNBOROUGH – Cargolux heeft als Europa’s grootste vrachtluchtvaartmaatschappij de Boeing 777-8 Freighter gekozen als voorkeursoplossing ter vervanging van haar zestien 747-400F vrachtvliegtuigen door tien 8F varianten te bestellen.

Cargolux is de grootste exploitant van Boeing widebody-vrachtvliegtuigen in Europa met een gecombineerde totale vloot van 30 747-400 en 747-8 Freighters. De samenwerking tussen Boeing en Cargolux omvat bijna 50 jaar vanaf 1973, toen het zijn eerste Douglas DC-8 Freighter ontving voordat het in 1977 het straaltijdperk inging met de levering van zijn eerste 747, een 747-200 Freighter genaamd ‘City of Luxembourg’.

De 777-8 Freighter is volgens Boeing bij uitstek geschikt voor operators als Cargolux en creëert een duurzamere en winstgevendere toekomst. Met een bijna identiek laadvermogen en dezelfde actieradius als de 747-400 Freighter, zal de 777-8 Freighter een 30% lager brandstofverbruik, een lagere uitstoot en 25% lagere bedrijfskosten per ton bieden als het vliegtuig dat later dit decennium de verouderde grote vrachtvliegtuigen zal vervangen.

Boeing lanceerde de 777-8 Freighter in januari 2022 en heeft meer dan zestig bestellingen voor het model geboekt.