Nieuws

MOSKOU – Een van de drie Irkut MC-21-300 testvliegtuigen die voorheen met Pratt & Whitney aandrijving vloog, het een eerste vlucht uitgevoerd met Russische Aviadvigatel PD-14 turbofans.

De fabrikant deelde het motorwissel besluit begin augustus 2022 mee .na de honderdste testvlucht met de PD-14 aangedreven MC-21-310. Kort daarvoor werden door Aviadvigatel vijf motoren geleverd voor aanpassing van bestaande MC-21-300 prototypes.

De MC-21-300 narrowbody die in december 2021 Russisch gecertificeerd werd, zal daardoor alleen met Russische PD-14 turbofans leverbaar worden.

Kort na het begin van de oorlog in Oekraïne verbood het Westen de leveringen van luchtvaartelektronica en vliegtuigmotoren waardoor in het westen geproduceerde motoren niet langer leverbaar zijn,

Het aandeel van geïmporteerde onderdelen in de lijst met leveranciersitems van de MC-21-300 ligt tussen de 40 en 50 procent. Voor de MC-21-310 bedraagt ​​het aandeel ongeveer 20 procent. Door de nu bestaande noodzaak om ook Russische luchtvaartelektronica te gebruiken, zal de eerste levering pas eind 2024 of begin 2025 plaats kunnen vinden.

Alternatieven zijn volgens Irkut gevonden in de landen die de handel met Rusland voortzetten, zoals China, India, Brazilië en verschillende Arabische staten. Deze zouden volgens de fabrikant een deel van de westerse producten kunnen vervangen.

Vorig jaar beloofde Irkut om launch customer Rossiya Airlines rond september 2022 te voorzien van vier MC-21-300’s. De United Aircraft Corporation bepaalde echter dat slechts twee vliegtuigen beschikbaar zouden zijn voor de luchtvaartmaatschappij, die onder toezicht van de fabrikant mogen worden ingezet.

MC-21-310.

2 reacties op “MC-21-300 vliegt nu met Russisch motoren

  1. Raymond schreef:

    Omdat economisch gezien Rusland niet al teveel voorstelt en na het wegvallen van het ijzeren gordijn was men ineens het hele Oostblok aan (verplichte) klandizie kwijt.

  2. Anton S. schreef:

    De Russen kunnen het dus nu wel zelf !
    Waarom verwaarloosden ze dan zo lang hun eigen civiele luchtvaartindustrie, terwijl ze het militair wel zelf konden?