Nieuws

CAPUA – De Italiaanse fabrikant Tecnam heeft een korte start- en landingsvariant (STOL) van de tweemotorige P2012 Traveler onthuld, de P2012 STOL.

Het toestel heeft een spanwijdte van 16,6 meter, 2,6 meter meer dan standaard P2012 Traveller en in plaats van de gebruikelijke Lycoming TEO-540-C1A aandrijving nu twee elk 375 pk sterke Continental GTSIO-520-S-motoren die driebladige MT-Propellers aandrijven (vierbladig is optioneel).

Bij een maximaal startgewicht van 3,680 kg is de P2012 STOL los na een startaanloop van 425 m om vervolgens met 1.400 ft/min (7,1 m/sec) te klimmen naar maximaal 19.500 ft (5.944 m)t erwijl de landingsrol bij MTOW 360 m bedraagt. (De P 2012 Traveller heeft een startaanloop van 719 m en een ladingsrol van 743 m).

De Tecnam P2012 STOL heeft een kruissnelheid van 185 kts (343 km/h), een maximaal bereik van 905 nm (1.675 km) en een nuttige lading van 1.284 kg. Het vliegbereik met een piloot, negen passagiers en 82 kg bagage ligt rond de 540 nm (995 km) dankzij een tankinhoud van 750 l.

De reguliere P2012 Traveller noteert een maximale kruissnelheid van 194 (359 km/h), een bereik van 950 nm (1.760 km) en een nuttige lading van 1.414 kg. Beide versies zijn even lang (11,8 m) en even hoog (4,4 m) en uitgerust met de Garmin G1000 NXi avionica-suite.

Tot de concurrenten van de P2012 STOL worden vliegtuigtypes gerekend als de Britten-Norman BN-2 Islander, de Cessna 208B Grand Caravan en de Havilland Twin Otter. Volgens Tecnam onderscheidt zich de Traveller in dit segment door een comfortabel, goed uitgerust interieur, een raam voor elke passagier, USB-poorten, airconditioning, individuele verse en warme luchtuitlaten, leeslampjes, stoelvakken en bekerhouders.

Naast de P2012 en de Stol versie is nog een missievariant mogelijk, de P2012 SMP Sentinel. Sinds de certificatie medio 2019 zijn 48 Travellers afgeleverd. De prijs van de P2012 STOL is nog niet bekend.