Nieuws

ZURICH – Een door studenten van de Zwitserse Edgenössische Technische Hochschule Zürich (ETH) aangepaste Sling TSi heeft naar nu bekend is gemaakt een succesvolle eerste testvlucht uitgevoerd vanaf Dubendorf Airport.

Het toestel wordt aangedreven door een elektromotor met een piekvermogen van 110 kW (150 pk) en 75 kW (102 pk) continu. De voeding van deze 40 kg zware motor wordt verzorgd door een accupakket dat bestaat uit 2.394 cellen, een gewicht van 240 kg en een capaciteit van 50 kWh. Op een enkele lading kan tot 200 km worden gevlogen bij een kruissnelheid van 160 km/h.

De e-Sling heeft een MTOW van 950 kg bij een iets grotere spanwijdte van 10,5 m dan het origineel dat 9, 54 m meet van vleugeltip tot vleugeltip.

Het projectteam van de EHT besloot kort voor de eerste vlucht het project om te dopen tot Cellsius. Enerzijds om daarmee aan te geven dat elektrische aandrijving een manier is om aan te geven dat het met de klimaatcrisis menens is (Cellsius). Anderzijds ook omdat het woordje ‘cell’ staat voor accucellen en mogelijk op termijn ook brandstofcellen (en daarmee waterstof) als mogelijke aandrijf bron.

Ook in Nederland werkt een studententeam aan een ‘alternatief aangedreven’ Sling TSi.

Foto’s: ETH

De 40 kg zware elektromotor.


1 reactie op “Eerste elektromotor aangedreven Sling TSi vliegt

  1. Anton S. schreef:

    Tja en dat Cellsius heeft nog een derde belangrijke dimensie:
    koeling.

    Wat vaak onderbelicht blijft bij alles rond elektrisch aandrijven is de koel problematiek.
    Dat begint met de batterijen, die alleen vanwege hun levensduur liefst niet warmer moeten worden dan 26 graden. En dat geldt zowel tijdens het snelladen als tijdens take off als maximaal vermogen geleverd moet worden.
    Vervolgens de motorelektronica die vanwege teruglopende efficiency niet warmer dan 75 graden mag worden en dan de motor, kijk maar eens naar de koelvinnen op bovenstaande foto, die liefst ook intern onder de 100 graden moet blijven.