Nieuws

SAO JOSE DOS CAMPOS – Embraer heeft donderdag (20 september) tijdens een cermonie in São José dos Campos de 1700e E-Jet afgeleverd. Het voor leasemaatschappij Aircastel bestemde toestel, een E195-E2, is inmiddels verhuurd aan KLM Cityhopper.

De E195-E2 maakt deel uit van een familie van geavanceerde E-Jets en is het grootste commerciële vliegtuig van Embraer met plaats voor maximaal 146 passagiers. De KLM Cityhopper configuratie heeft 132 stoelen in drie zones: Business Class, Economy Comfort en Economy Class.

De levering betekende tevens de zestigste E-Jet voor KLC die met een gemengde vloot van 47 eerste en inmiddels dertien nieuwe generatie E2’s de grootste E-Jet gebruiker in Europa is. KLC heeft nog twaalf E195-E2’s in bestelling, met opties op nog eens tien..

E-Jets hebben wereldwijd succes gehad in de vloten van 150 luchtvaartmaatschappijen en leasemaatschappijen uit meer dan 50 landen sinds het eerste vliegtuig in 2004 in dienst trad.

Het E-Jet programma heeft tot op heden meer dan 1.900 bestellingen van meer dan 100 klanten geregistreerd. Momenteel vliegen 80 luchtvaartmaatschappijen met Embraer E-Jets.

2 reacties op “Foto’s:E-Jet s/n 1.700 gaat naar KLM Cityhopper

  1. Anton S. schreef:

    Goed dat het KLM in deze tijd toch nog lukt zo’n vlootvernieuwing naar stillere en zuiniger toestellen door te voeren.

    Moest er bij de voorgenomen krimp op Schiphol van 500 naar 440 k vluchtbewegingen ook niet eens naar de belastingaspecten in zowel geluid als uitstoot gekeken worden.
    Dat zou hopelijk KLM kunnen schelen in de krimp van haar netwerk!

    Tja en dan die personeelsproblematiek van Schiphol nog.
    Vreemd dat de luchtvaartindustrie wereldwijd nog steeds niet een integrale geautomatiseerde oplossing voor het screenen van passagiers heeft weten te ontwikkelen. Daarmee niet denkend, dat er dan helemaal geen personeel meer bij nodig zou zijn, maar wel minder.

    Overigens gaat het toch raar met personeel.
    Hier in de straat wordt een ochtendje een verkeersdrempel gelegd door drie stratenmakers en er staan twee verkeersregelaars bij voor zeg één passerend voertuig per minuut.

  2. Nederland wordt een echte Embraer land en niet alleen bij KLC als we de vijf C 390 van de Klu mogen bijtellen. Embraer begon feitelijk al met de EMB 120 turboprop zijn intrede te doen in Nederland bij Air Excel waarmee ik ooit gevlogen heb tussen Maastricht en Schiphol en later kwam daar nog de E 145 bij. Wat Fokker kwa verkoopaantallen helaas niet is gelukt, nemen de Brazilianen nu het stokje over en wordt het “Samba gevoel” ook in Europa dankzij KLC steeds voelbaarder. Toch mooi dat de KLM KLC met de 1700 ste E jet in ontvangst mag nemen is goed voor KLC en Embraer en zorgt voor extra publiciteit.