
ARLINGTON — Embraer en het Amerikaans luchtvaartconglomeraat L3Harris Technologies gaan samenwerken bij de ontwikkeling van een zogenoemde “Agile Tanker”, een tactische optie voor het bijtanken in de lucht.
De bedrijven hebben een overeenkomst getekend om de mogelijkheden van Embraer’s KC-390 Millennium tactische tankervliegtuig uit te breiden. Verbeteringen omvatten de toevoeging van een geavanceerde tank- en missiesystemen ter ondersteuning van flexibele basis en ondersteuning voor operaties in betwiste gebieden, en veerkrachtige communicatiesystememn die de voldoen aan de Amerikaanse JADC2-vereisten. Daarvoor wordt een drogue ontwikkeld en worden de mogelijkheden te landen vanaf korte en geïmproviseerde start- en landingsbanen als pluspunten genoemd.
Onlangs heeft Embraer met succes vliegtesten afgerond van de Modular Airborne Fire Fighting System (MAFFS II) certificeringscampagne, die de C-390 Millennium de vereiste capaciteit geeft om brandbestrijdingsmissies uit te voeren.
De C-390 Millennium en zijn tankconfiguratie, de KC-390, zijn de nieuwe generatie militaire transportvliegtuigen en volgens de fabrikant geschikt voor meerdere missies.
Sinds de eerste levering aan de Braziliaanse luchtmacht (FAB) heeft de KC-390 Millennium zijn capaciteiten, betrouwbaarheid en prestaties bewezen. FAB’s huidige vloot van KC-390 staat op vijf eenheden waarmee al meer dan 6.800 vlieguren zijn opgetekend, met een 99% missievoltooiingspercentage en meer dan 80% van de operationele beschikbaarheid.
De Portugese strijdkrachten (vijf besteld) en de Hongaarse strijdkrachten zullen respectievelijk in 2023 en 2024 met de KC-390 beginnen. De twee bestelde Millenniums van de Hongaarse strijdkrachten zal de eerste ter wereld zijn met de configuratie van de Intensive Care Unit, een essentieel onderdeel voor het uitvoeren van humanitaire missies.
Embraer’s C-390 Millennium multi-missievliegtuig debuteerde op 17 tot 18 september tijdens het NATO Days in het Tsjechische Ostrava.
Het valt voor Embraer te hopen dat er nog meer orders van NATO lidstaten zullen volgen voor de (K)C-390 zeker met de extra opties, maar de concurrentie ligt op de loer.