Nieuws

VILNIUS – Het vervoer van sportteams en hun uitrusting is een van de snelst groeiende reissegmenten wereldwijd. Ook het aantal charteraanvragen voor verplaatsingen met grotere privévliegtuigen neemt toe. Private-jetbedrijven zoals KlasJet uit Litouwen bevestigen dat voor tal van sporters in de beste omstandigheden reizen een zeer belangrijk aspect is geworden, zowel in de aanloop naar een topwedstrijd toe als op het vlak van de lichamelijke recuperatie na de match.​ ​

Ook teams uit de Benelux doen soms een beroep op de diensten van KlasJet. Vorig jaar, tijdens het Europees voetbalkampioenschap, verplaatsten de Rode Duivels zich met een VIP-Boeing van KlasJet, en een paar maanden geleden vloog het team van Royal Antwerp FC vanuit de luchthaven van Antwerpen met de Baltische aanbieder van zakenvluchten.

In tegenstelling tot de meeste luchtvaartmaatschappijen met een gewone economy of businessclass binnen Europa, hebben de Boeing 737’s van KlasJet een ruime cabine en brede stoelen met aanzienlijk meer beenruimte. Deze comfortable stoelen dragen bij tot de fysieke rust en mentale ontspanning van de spelers. Bovendien leven het cateringmedewerkers de richtlijnen van de voedingsdeskundige van het team strikt na. Ze houden rekening met eventuele voedselallergieën en specifieke dieetwensen. De maaltijden worden tijdens de vlucht geserveerd volgens de voorgeschreven kwaliteit, temperatuur, hoeveelheid en variatie.

‘The sky’ is letterlijk ‘the limit’ voor klanten van een luchtvaartmaatschappij zoals KlasJet. De carrier houdt ​ rekening met de wensen van het team en schenkt aandacht aan het kleinste detail. De vluchten kunnen perfect worden ingepland in het trainings- en wedstrijdrooster.

De 737-privéjets van KlasJet kunnen ook vaak gebruikmaken van kleinere luchthavens, vlakbij de plaats waar de wedstrijd plaatsvindt. Op die manier wordt het vervoer met de bus tot een minimum herleid.

Privévluchten vertrekken doorgaans van de General Aviation-terminals. Hierdoor worden de teams niet geconfronteerd met annuleringen of lange wachtrijen op de luchthaven. In augustus gingen enkele Los Angeles Sparks-spelers een verplaatsing doen met een gewone lijnvlucht. De vlucht werd op het allerlaatste moment geannuleerd en de spelers waren genoodzaakt om te overnachten op Dulles International Airport en de dag nadien een andere vlucht te nemen. Dergelijke ongemakken kunnen worden vermeden door een beroep te doen op private chartervluchten.

Teammanagers en trainers kunnen in de privacy van een privéjet de nodige richtlijnen meegeven aan de spelers. Zelfs bepaalde fysiotherapeutische behandelingen door de begeleidende artsen of verzorgers behoren tot de mogelijkheden. Dit alles draagt bij tot een zo stressvrij mogelijke reiservaring voor de atleten.

Europese topwedstrijden
Ploegen die deelnemen aan Champions en UEFA League-wedstrijden doen vaak een beroep op private vluchten. In een recent rapport van BBC Sports hebben in het voorseizoen van 2022 alle Premier League-clubs samen meer dan 280.000 km gereisd. Daarvan was een aanzienlijk aantal via de lucht.

Naar aanleiding van de Olympische Winterspelen 2022 werden heel wat sportcharters uitgevoerd. Gevestigde namen zoals Austrian Airlines, Finnair, Delta Air Lines, Air Canada, en Lufthansa brachten hun respectievelijke nationale teams ter plaatse. Sommige Europese luchtvaartmaatschappijen combineren lijn- en chartervluchten als bedrijfsmodel. Lijnmaatschappijen zijn echter moeilijker of helemaal niet in staat om 100% tegemoet te komen aan de specifieke behoeften van teams, zoals de grotere beenruimte en de flexibiliteit van het vliegrooster.

1 reactie op “Longread: Topsporters maken vaker gebruik van zakenjets

  1. Anton S. schreef:

    Het is een trend die zich aan de bovenkant van de luchtvaartmarkt al een aantal jaren ontwikkelt, kijk maar naar de groei van clubs als Net Jets.
    ’t Is niet voor niets, dat de grote Airlines ’t mes zetten in hun First Class configuraties.

    Het aanhoudende gedoe op luchthavens is natuurlijk de perfecte marketing voor Private-jetbedrijven.
    Misschien moeten airports eens kijken hoe ze hun hele security traject veilig verdergaand kunnen robotiseren met AI, zodat zowel de doorstroom groter wordt als er tegelijkertijd veel minder personeel bij nodig is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.