Nieuws

Max Verstappen weer onderweg naar huis…

8

SCHIPHOL OOST – De Dassault Falcon 900EX PH-DTF van Max Verstappen is zondagavond vertrokken naar Nice met aan boord de overtuigende winnaar van de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix. Het toestel stond sinds donderdag (1 september) geparkeerd op Schiphol Oost

Deze Dassault Aviation Falcon 900EX uit 2009 met constructienummer 205 staat op naam van het Luxemburgse bedrijf Mavic Aviation, de bedrijfsnaam van de Nederlandse Formule1 coureur Max Emilian Verstappen.

Verstappen heeft dit toestel overgenomen van Richard Branson die ermee vloog als M-VGAL (dat stond voor Virgin Galactic). Ook Branson had het toestel in januari 2015 als occasion gekocht.

Voor de exploitatie van de PH-DTF werd de hulp in geroepen van het Eindhovense bedrijf Exxaero. Zij verzorgen bemanning, onderhoud, vliegplanning, kortom de operations van het toestel.

De tussen 1995 en 2003 in Frankrijk gebouwde Dassault Aviation Falcon 900EX heeft drie Honeywell TFE731-60 turbofans die tijdens de start elk 22,3 kN stuwkracht leveren. Daarmee zijn kruissnelheden tot 500 kts (926 km/h) mogelijk op FL510 (15.545 m) kruishoogte bij een non stop intercontinentaal vliegbereik van 4.500 nm (8.834 km).

Het vliegtuig is 20,21 m lang, 7,55 m hoog en heeft een spanwijdte van 19,33 m. De maximaal twaalf passagiers verblijven een 10,11 m lange cabine die 1,88 m hoog en 2,35 m breed is

De Falcon 900EX kostte destijds nieuw 38 miljoen dollar, maar wordt tegenwoordig als occasion verkocht voor bedragen liggend tussen de 6,4 (laag) en 9,5 miljoen dollar.

Lees het hele verhaal met foto’s en uitleg over de speciale kleurstelling van de zakenjet op aironline.nl

Foto’s: Schiphol Airport

8 reacties op “Max Verstappen weer onderweg naar huis…

  1. Dat hij niet gekozen heeft voor PH-MAX en kiest voor PH-DTF zou een vorm van “camouflage” kunnen zijn om niet al teveel in de schijnwerpers te staan als de Falcon ergens arriveert. Ook zijn kleurenstelling had opzichtiger kunnen zijn, had…

  2. Anton S. schreef:

    @Frank
    Ik ben niet tegen Biz-vliegen en autobezit.
    Max met de wagen al inhalend van Monaco naar Zandvoort was natuurlijk een grapje.

    Waar ’t me wel om gaat is dat ik verwacht dat airlines zeker op long haul met een echt verbeterd VIP product beslist een stuk markt, dat hen nu steeds meer uit de vingers glipt, terug kunnen halen.
    Ik denk dan aan flexibel, op steeds ’t Biz-gezelschap afgestemd te creëren Biz-suites, met dito kwalitatief VIP voor- en natransport naar het toestel.
    Dan biedt je een vergelijkbare setting als in een biz-jet, maar wel met meer ruimte en het vliegcomfort van een groot toestel.
    Budgettair is dit voor de Biz-reiziger en de airline bovendien financieel een win win.

  3. Frank schreef:

    Snap nog steeds niet dat Max niet gekozen heeft voor PH-MAX. Deze was nog vrij.

  4. Toch kan ik mij @Anton S best voorstellen dat er mensen zijn zoals Max V zich met een BiZ jet laten vervoeren als het “werkterrein” op diverse plekken op onze Aardbol ligt en men flexibel moet zijn. Ik zie onze Max niet snel met een gewone lijnvlucht vliegen en zeker niet als hij met de KLM reist en horden fans en nieuwsgierigen zijn vliegrust verstoren en voor na een spannende race of zakelijke bespreking om privé redenen reizen, moet mogelijk blijven. En met een race auto kom je ook niet overal en zal je op de openbare weg ook aan de maximum snelheid moeten houden. Biz jets verbieden, dan ook geen regeringsvliegtuigen zoals de PH-GOV en Air Force One enzovoorts.
    Als je verder denkt moet het hebben van een eigen auto ook niet meer mogelijk zijn en moeten we allemaal met het openbaar reizen. Dat laatste is niet altijd prettig en soms zelfs ondenkbaar. Zolang als men maar Blz jets maken die zo milieu vriendelijk zijn als mogelijk is heb ik daar geen moeite mee of je nu Max Verstappen heet of welke andere aardbewoner.

  5. Anton S. schreef:

    Afgezien van te veel stof opwaaien is het toch merkwaardig, dat de luchtvaartindustrie [luchthavenbedrijven en airlines] er steeds minder in slaagt een product te bieden, dat kan concurreren met het minstens 5 keer zo dure vliegen met een bizjet.
    Gezien de groei van de biz-luchtvaart zou je toch zeggen, dat grote maatschappijen die uiterst profijtelijke markt zien liggen.
    Zo kwamen er boutique airlines met enkel business class, maar dat is toch anders dan main carriers die specifiek producten voor deze doelgroep ontwikkelen.
    Dit dan tegen het licht van de protesten in Frankrijk tegen het biz-vliegen.

    Voor Max vanuit Monaco komt er toch wel, hij heeft immers een snelle wagen en weet van inhalen.

  6. Anton S. schreef:

    Afgezien van te veel stof opwaaien is het toch merkwaardig, dat de luchtvaartindustrie [luchthavenbedrijven en airlines] er steeds minder in slaagt een product te bieden, dat kan concurreren met het minstens 5 keer zo dure vliegen met een bizjet.
    Gezien de groei van de biz-luchtvaart zou je toch zeggen, dat grote maatschappijen die uiterst profijtelijke markt zien liggen.
    Zo kwamen er boutique airlines met enkel business class, maar dat is toch anders dan main carriers die specifiek producten voor deze doelgroep ontwikkelen.
    Dit dan tegen het licht van de protesten in Frankrijk tegen het biz-vliegen.

    Voor Max vanuit Monaco geeft dat allemaal niet zo veel, hij heeft een snelle wagen en weet van inhalen.

  7. Proficiat Max met je overwinning in eigen land en Zandvoort in 2022, het is je van harte gegund en dat je nog meerdere overwinningen moge volgen, Nederland is trots op je !

  8. Het is onze Max best gegund dat hij een eigen speeltje zoals een Falcon 900 EX heeft om over onze aardbol te vliegen, want daarvoor levert hij veel vrijheid in en met een gewone lijnvlucht naar Nederland gaan doet teveel stof opwaaien. Feitelijk is het voor hem een “luchttaxi” met een aardig prijskaartje.