Nieuws

‘Daar hang je dan…’

3

Wat gaat er door het hoofd van een piloot wanneer diens toestel onbestuurbaar wordt? Rik Moons, instructeur en examinator en bekend van lezingen over Human Factors, overleefde een crash op 15 juli 2022 dankzij het gebruik van zijn BRS veiligheidsparachute. De beelden gingen de wereld rond.

In een presentatie van 40 minuten toont en becommentarieert Moons tijdens de Piloot en Vliegtuig Airfair 2022 spectaculaire beelden en vertelt hij wat er in die 80 seconden door zijn hoofd flitste. Hij geeft ook zijn visie op de redenen waarom piloten vaak niet of te laat hun BRS activeren. Daarnaast zal hij toelichten waarom hij wel tijdig aan de noodhendel trok en hoe iedereen zich hierop kan voorbereiden.

Het belooft een spectaculair, maar vooral onderhoudend verhaal te worden over angst, het schakelen van reptielenbrein naar denkvermogen, koelbloedigheid en het belang van vooraf ingestudeerde checklists. Een must voor iedere piloot die wil profiteren van een uniek verhaal met ‘lessons learned’.

Rik Moons werd in 2009 gelauwerd met de Nederlandse General Aviation Safety Award en verzorgde sindsdien meerdere lezingen voor vliegclubs.

3 reacties op “‘Daar hang je dan…’

  1. Woudstra schreef:

    Inderdaad wordt het Ballistic Recovery System te weinig gebruik maar realiseren vliegers zich te weinig dat ze er überhaupt over beschikken.

    Hier op Opa Locka Ex. Airfield gebeurde dit in een maand twee maal. De eerst keer tijdens een landing waarbij de motor spontaan uitviel, de vlieger het overleefde en de schade relatief beperkt bleef.

    De twee keer gebeurd het tijdens een aerobatic toestel waarbij spontaan een vleugel afbrak en de vlieger kans zag tóch op twee wielen zijn toestel aan de grond te zetten.
    A Woudstra
    12150 SW 89th. Avenue
    Opa Locka, Florida, USA.

  2. Ruud Vos schreef:

    De oorzaak was turbulentie waardoor hij met zijn hoofd tegen de canopy klapte. Deze barstte vervolgens waardoor de aerodynamische stroomlijn verloren ging en het toestel onbestuurbaar raakte….

  3. Biggles schreef:

    Hopelijk laat Mr Moens ook weten wat de oorzaak was voor de BRS activatie en hoe hij, zoals hij zelf in de pers schreef, op 5 meter onder parachute met een snelle stuurcorrectie, nog net een obstakel kon vermijden. Ik ben alvast benieuwd!