Nieuws

Natilus N3.8T krijgt P&WC turboprops

ONTARIO – De Amerikaanse nieuwkomer Natilus heeft Pratt & Whitney Canada (P&WC) geselecteerd voor aandrijving van het tweemotorige onbemande Natilus N3.8T vrachtvliegtuig.

Het tweemotorige onbemande toestel moet tot 4,3 ton vracht over een afstand van 900 nm (1.667 km ) gaan vervoeren bij een kruissnelheid van 220 kts (407 km/h). De turboprop aangedreven Natilus N3.8T biedt naar schatting zestig procent meer vrachtvolume dan traditionele vliegtuigen van hetzelfde gewicht, terwijl de kosten en CO2 volgens de fabrikant met vijftig procent worden verlaagd. Het toestel heeft inmiddels een tweede windtunneltest voltooid en zal naar verwachting vanaf 2025 leverbaar zijn.

Natilus integreert bij de ontwerpen drie specifieke technologieën: een Blended Wing Body (BWB)-ontwerp, bediening via een piloot op afstand en standaard containerstandaardisatie.

Dit resulteert naast de N3.8T in grotere turbofan aangedreven ontwerpen als de tweemotorige 60T (66 ton, 7.670 km), 100T (110 ton, 10.000 km) en de driemotorige 130T (143 ton, 9.467 km).

Natilus heeft naar eigen zeggen momenteel een pre(order) portefeuille met een waarde van meer dan zes miljard dollar voor meer dan 440 toestellen door toezeggingen van Volatus, Astral Aviation, Aurora, Dymond en logistiek bedrijf Flexport (dat voor twee 100Ts tekende met opties voor een derde en 900 miljoen dollar in Natilus gaat investeren).