Nieuws

Nieuwe speler A321-200 vrachtombouwmarkt

1

WICHITA – Erickson Precision Ventures gaat in samenwerking met onderhoud- en revisiewerkplaats NIAR WERX – een divisie van Wichita State University’s National Institute for Aviation Research (NIAR)- een A321-200 P2F programma starten. De combinatie wordt daarmee naast de Elbe Flugzeug Werke (EFW), 321 Precision Conversions en C Cubed Aerospace de vierde A321 P2F ombouw aanbieder.

Na ombouw biedt een A320-200 P2F op het hoofddek plaats aan tien ULD containers en een pallet. Benedendeks is nog eens plek voor zeven ULD containers. Wordt met maximale lading (21.000 kg) gevlogen, dan ligt het vliegbereik rond de 1.800 nm (3.334 km); met zeventien ton vracht kan de narrowbody 2.560 nm (4.741 km) overbruggen.

777-300ERCF
NIAR WERX en het Kansas Modification Center (KMC) een ‘ passenger-to-freighter’ werken sinds oktober 2020 als samen aan het nieuwe 777-300ERCF programma waarbij veertig technici en tien studenten zijn betrokken. Sequoia zal zorg dragen voor de feitelijke ombouw van de vliegtuigen terwijl Kansas verantwoordelijk wordt voor onder meer het aanvullende typecertificaat.

Telair zal het vrachtlaad systeem en vloerpanelen leveren voor de conversie van de eerste Boeing 777-300ERCF passagier naar P2F vrachtvariant. Het vrachtafhandeling- en laadsysteem van Telair op het hoofddek voor de 777-300ERCF kan zowel mechanisch als volledig elektrisch worden bediend. Bovendien is het mogelijk om tussen de werkingsmodi te schakelen, zelfs na de initiële configuratie, waardoor elke klant maximale flexibiliteit wordt geboden voor de inzet van hun vloot. Naast het vrachtlaadsysteem zal Telair ook de vloerpanelen leveren als aanvulling op het mechanische en elektrische handling- en laadsysteem. In vergelijking met traditionele productie- en installatiemethoden zijn de vloerpanelen van Telair qua gewicht geoptimaliseerd en op het productiesysteem afgestemd.

KMC ontwikkelt de Boeing 777-300ERCF in samenwerking met onderhoud- en revisiewerkplaats NIAR WERX – een divisie van Wichita State University’s National Institute for Aviation Research (NIAR).

De nieuwe Amerikaanse leasemaatschappij Backbone Freighter Leasing launching customer na een order voor drie tot 777-300ERCF om te bouwen vrachtvliegtuigen. Daarnaast werd in april 2022 een optie genomen op nog eens zeven toestellen.

Een aangepaste 777-300ER kan ruim 101 ton vracht over 4.500 nm (8.334 km) vervoeren. Daarnaast kan het toestel tien pallets meer meenemen dan in de door Boeing gebouwde 777F waarvan er 230 zijn verkocht.

1 reactie op “Nieuwe speler A321-200 vrachtombouwmarkt

  1. woudstra schreef:

    Het vliegen met elektrise voortstuwing komt in een stroomversnelling, de ontwikkelingen gaan vliegensvlug. Ik hoop het nog mee te maken dat airlines er mee gaan vliegen.