Nieuws

MOSKOU – Kamov heeft na een eerste serie testvluchten in november 2021 met de tot Ka-32A11M gemoderniseerde Ka-32A11BC helikopter een begin gemaakt met het certificatietraject.

Vergeleken met de BC variant heeft de in 2019 aangekondigde M-variant composiet rotorbladen die voor de Ka-62 werden ontwikkeld. Ook zijn de in Oekraïne gebouwd TV3-117VMA turboshaft motoren vervangen door Russische Klimov VK-2500PS-02 varianten die 2.400 pk continu gaan leveren tegen 2.200 pk in de BC. Bovendien is de levensduur van de Klimovs verlengd tot 12.000 uur. Mocht een van beide motoren uitvallen, dan zal gestart en geland kunnen worden op een enkele motor waarmee vervolgens nog een half uur kan worden doorgevlogen.

In een rol als brandbestrijder worden twee SP-32 watertanks ingebouwd met een capaciteit van vier ton verdeeld over vier compartimenten evenals de mogelijkheid tot 400 l brandvertragend schuim mee te nemen. Dankzij een krachtiger waterinlaatsysteem wordt de tank automatisch gevuld in slechts 60 seconden – 25% sneller dan in de vorige versie van de helikopter.

De nieuwe variant heeft een bij KRET ontwikkelde cockpit met drie beeldschermen waarbinnen element zullen worden verwerkt van avionica uit de Ansat, Ka-62 en Mi-38.

Nieuw zijn ook twee 500 l brandstoftanks die voor ferry vluchten kunnen worden aangebracht.

Vergeleken met de Ka-32A11BC zal de M variant geen vijf maar zeven ton lading kunnen vervoeren.

Kamov leverde recent ook drie in april 2018 bestelde Ka-32A11BCs af aan het Turkse Kaan Air die het trio in zal gaan zetten voor (bos)brandbestrijding.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=7rNET60PdCM&feature=emb_logo