
VERMONT – De Amerikaanse Bristow Group heeft getekend voor de aankoop van vijf electrical Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) Alia 250s. Ook werd een optie genomen op nog eens vijftig toestellen van dit type. Bristow tekende recent ook voor een groot aantal Elroy Air Chapparal C1 vrachtdrones.
Al eerder bestelde de Ierse leasemaatschappij LCI bij Beta Technologies 125 electrical Vertical eVTOL Alia 250s die vanaf 2025 geleverd moeten worden. Ook werd door LCI een optie genomen op nog eens 75 Alia’s. Kort daarvoor bestelde ook Blade Urban Air Mobility voor twintig electrical Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) Alia 250s die eveneens vanaf 2025 geleverd moeten worden.
De Alia 250 krijgt een vliegbereik van 217 nm (402km) bij een kruissnelheid van 148 kts (274km/h) en de mogelijkheid de accu’s binnen een uur weer op te laden.


Ook pakketvervoerder UPS tekende een intentieverklaring voor de aankoop van tot tien Alia 250’s en opties genomen op nog eens 140. De leveringen hiervan moeten ook 2024 beginnen. De Alias zijn besteld voor de UPS Flight Forward drone divisie van UPS die de Alia 250 wel ziet zitten dankzij een vrachtruim van 5,7 kubieke meter, een nuttige lading van 635 kg,
De Alia krijgt een vliegbereik van 217 nm (402km), een kruissnelheid van 148 kts (274km/h) en de mogelijkheid de accu’s binnen een uur weer op te laden. In passagiersuitvoering gaat het toestel plaats bieden aan een piloot en vijf passagiers.
Het vier miljoen dollar kostende luchtvaartuig is voorzien van vier luchtgekoelde rotors voor verticale lift en een duwpropeller. Beta ontwikkelt uit de Alia ook een zespersoons passagiersvariant en voerde op 18 maart 2021 een eerste vlucht uit over 17 nm (30 km) van Plattsburgh (New York) naar het hoofdkantoor Burlington.
Recent werden met een prototype ook de eerste vluchten uitgevoerd met USAF achter de stuurknuppel.


