Nieuws
 

MOSKOU – De Irkut MC-21-300 narrowbody die in december 2021 Russisch gecertificeerd werd, zal uitgerust worden met Russische Aviadvigatel PD-14 turbofans in plaats van Pratt & Whitney aandrijving. Dit is door de fabrikant meegedeeld na de honderdste testvlucht met de PD-14 aangedreven MC-21-310. Kort daarvoor werden door Aviadvigatel vijf motoren geleverd voor aanpassing van bestaande MC-21-300 prototypes.

Kort na het begin van de oorlog in Oekraïne heeft het Westen de leveringen van luchtvaartelektronica en vliegtuigmotoren verboden waardoor in het westen geproduceerde motoren niet langer leverbaar zijn,

Het aandeel van geïmporteerde onderdelen in de lijst met leveranciersitems van de MC-21-300 ligt tussen de 40 en 50 procent. Voor de MC-21-310 bedraagt ​​het aandeel ongeveer 20 procent. Door de nu bestaande noodzaak om ook Russische luchtvaartelektronica te gebruiken, zal de eerste levering pas eind 2024 of begin 2025 plaats kunnen vinden.

Alternatieven zijn volgens Irkut gevonden in de landen die de handel met Rusland voortzetten, zoals China, India, Brazilië en verschillende Arabische staten. Deze zouden volgens de fabrikant een deel van de westerse producten kunnen vervangen.

Vorig jaar beloofde Irkut om launch customer Rossiya Airlines rond september 2022 te voorzien van vier MC-21-300’s. De United Aircraft Corporation bepaalde echter dat slechts twee vliegtuigen beschikbaar zouden zijn voor de luchtvaartmaatschappij, die onder toezicht van de fabrikant mogen worden ingezet.

MC-21-310.