
TOULOUSE – Ethiad Airways heeft een in februari 2022 getekende intentieverklaring voor zeven Airbus A350F vrachtvliegtuigen omgezet in een vaste order.
Ethiad Airways tekende medio februari 2022 als vijfde klant een intentieverklaring voor de nieuwe A350F door zeven toestellen van dit type voorlopig te bestellen tijdens de Singapore Airshow 2021. In het verlengde hiervan werd bekend dat Etihad afzag van zeven eerder bestelde A350-1000 passagiersvarianten. De keuz was opmerkelijk omdat Etihad eerder vijf A330-200F vrachtvliegtuigen van de hand deed waarvan er vier vervolgens werden ondergebracht bij Air Belgium Cargo.
Singapore Airlines (SIA) tekende in Singapore ook definitief Airbus voor zeven A350F vrachtvliegtuigen. De toestellen moeten vanaf het vierde kwartaal van 2025 evenveel Boeing 747-400F varianten gaan vervangen waarmee SiA Cargo momenteel vliegt. Gelijktijdig maakte SIA bekend nog eens vijf opties op de A350F te willen nemen. SIA ziet af van vijftien eerder bestelde A320neos en twee A350-900s.
Op 16 december 2021 tekende Air France – KLM als vierde klant een intentieverklaring voor de nieuwe A350F waarbij vier toestellen van dit type voorlopig werden besteld. Ook werden kooprechten op nog eens vier vrachtvliegtuigen van dit type vastgelegd. Deze intentieverklaring werd in april 2022 omgezet in een order.
Met een eerste order van zeven A350F vrachtvliegtuigen door de Air Lease Corporation, was op 15 november 2021 de lang verwachte komst van de nieuwe Airbus vrachtvariant een feit. Kort daarna meldde zich ook de Franse CMA CGM Group als tweede klant met een intentieverklaring door er vier te laten vastleggen voor levering in 2027. Wanneer de toestellen geleverd zijn, kan CMA beschikken over tien vrachtvliegtuigen. De Franse CMA CGM Group richt zich voornamelijk op containertransport, maar met CMA CGM Air Cargo begaf het bedrijf zich nu ook op de luchtvrachtmarkt
De A350F moet in 2026 op de markt komen en zal worden afgeleid van de A350-1000. Daarvan worden een vijftal rompsegmenten verwijderd zodat het nieuwe toestel een fractie korter wordt.
Volgens Airbus gaat de A350F niet allen tot twintig procent minder brandstof verbruiken dan Boeing’s 777F maar kan er ook drie ton meer vracht mee worden genomen in een groter uitgevallen vrachtruim.
Een Boeing 777 Freighter kan tot 102 ton vervoeren over een afstand van 8.200 km.







Een echte B777F is een aangepast B777-200LR (geen -300(ER) dus), wel uitgevoerd met o.a. een vleugel van een -300 maar dus met de korte(r) -200 romp… https://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_02_09/article_02_1.html
Waarom is de romp van de nieuwe A 350 freight korter dan van de standaard A350-1000 en niet even lang zoals Boeing die ook toepast bij de B777-300 F ?