Nieuws

MEDIS – De bij de Franse startup VoltAero in Médis ontwikkelde parallel hybride aangedreven Cassio 330 zal worden aangedreven door een verbrandingsmotor en een door Safran Electrical & Power te leveren ENGINeUS 100 elektromotor die beiden een gekoppelde pusherprop zullen aandrijven.

In eerste instantie wordt e Cassio 330 ontwikkeld die plaats gaat bieden aan vier personen en een 330 kW (450 pk) sterke hybride aandrijving krijgt. Daarvan wordt 150 kW geleverd door de verbrandingsmotor en meer dan 150 kW door de ENGINeUS elektromotor met geïntegreerde motorcontroller en een geoptimaliseerd luchtkoelsysteem voor thermisch beheer.

Later volgt een zespersoons variant, de Cassio 480 (380 kW/654 pk). De derde variant gaat plaats bieden aan tien personen en zal als Cassio 660 kunnen beschikken over 600 kW (817 pk).

De fabrikant zal naast een vliegend prototype ook een toestel bouwen voor statische testdoeleinden. Ook wordt een aparte testplek ingericht om het hybride aandrijfsysteem te testen.

VoltAero mikt op een EASA CS23 certificatie gevolgd door de eerste leveringen van de Cassio 330 in 2023. Dat toestel moet na een startaanloop van minder dan 550 m een vliegbereik krijgen van 800 nm (ruim 1.280 km) bij een kruissnelheid van 200 kts (370 km/h) en een endurance van 3,5 uur (uitbreidbaar naar vijf). Gemikt wordt daarbij op acht dagelijks ‘rotaties’ (waarbij tot tien uur zal worden gevlogen).

Het toestel zal in Frankrijk geproduceerd worden, maar assemblage in Noord Amerika en Azië wordt eveneens overwogen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.