Nieuws

TITUSVILLE – De Amerikaanse kitproducent Comp Air Aviation zal tijdens de EAA Airventure in Oshkosh model CA6.2 voor het eerst tonen. De eerste vlucht wordt later deze zomer verwacht.

De CA6 ls ontworpen als grotere en meer comfortabelere tegenhanger van de Cessna 206 en gaat plaats bieden aan zes inzittenden plus bagage. Dat grotere comgort moet onder meer blijken uit de binnenmaten: 1.32 m breed en 1.16 m hoog. Desondanks is het toestel compact met een lengte en spanwijdte van respectievelijk 9.45 en 12.19 m

Het uit koolstofcomposiet opgetrokken toestel krijgt een 350 plk sterle Lycoming IO-580-AC1A nuttige lading van 907 kg, een kruissnelheid van 175 kts (324 km/h) en een overtreksnelheid van 62 kts (115 km/h) (full flaps). Met een tankinhoud van 947 l is een vliegbereik mogelijk van 2.840 nm (bijna 5.300 km) met IFR reserves op 15.700 ft (4.785 m)

Met een brandstofcapaciteit van 250 gallon zal het maximale bereik van de CA6.2 840 nm zijn met IFR-reserves. Het serviceplafond is 15.700 voet. Het vermogen komt van een enkele Lycoming IO-580-AC1A-zuigermotor van 350 pk. Volgens Comp Air kunnen bouwers dit upgraden naar een turbopropmotor.

De basisprijs voor de kit wordt geschat op $ 150.000 exclusief de motor, propeller, avionica, verf en interieur. Comp Air verwacht een bouwhulp programma van vier weken te kunnen bieden met een totale geschatte bouwtijd van 1.500 uur. De kits zijn vanaf 2023 verkrijgbaar.

Het vliegtuig zal beschikbaar verkrijgbaar zijn met een vast landingsgestel of de amfibische “Super Floats” Comp Air. Turbine inbouw behoort eveneens tot de opties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.