Nieuws

TOULOUSE BLAGNAC – Universal Hydrogen Co., het bedrijf dat vooroploopt in de strijd om de luchtvaart koolstofarm te maken door waterstof als universele brandstof te gebruiken, heeft donderdag (14 juli) de opening aangekondigd van zijn technisch ontwerpcentrum en Europees hoofdkantoor in Toulouse.

Gelegen in de historische Hangar B16 op de luchthaven Toulouse-Blagnac, werd het evenement bijgewoond door leiders uit de sector en hoogwaardigheidsbekleders. Universal Hydrogen debuteerde ook met zijn nieuwe ATR 72-testvliegtuig dat wordt gebruikt voor de ontwikkeling van de waterstof-retrofitkit en de operationele verwerkingsexperimenten van de waterstofmodule.

Ook werd tijdens het openingsevenement de nadruk gelegd op de modulaire capsuletechnologie van Universal Hydrogen op vloeibare waterstof en op de renovatie van de historische B16-hangar door het bedrijf. De ontwikkeling van vloeibare waterstofcapsules is een van de belangrijkste aandachtsgebieden voor het team in Toulouse en heeft de belangrijkste prestatiedoelen overtroffen in de laatste volledige prototypetests.

Klandizie

Begin juni 2022 ontving Universal Hydrogen heeft een order van de nieuwe regionale luchtvaartmaatschappij Connect Airlines uit Massachusetts om 75 ATR 72-600 regionale turboprops naar waterstof om te bouwen. Connect Airlines moet volgens plan in 2025 de eerste omgebouwde ATR in ontvangst nemen.
Het nieuwste contract tussen Connect Airlines en Universal volgt op een intentieverklaring die vorig jaar werd aangekondigd voor de ombouw van De Havilland Dash 8-300’s. Connect Airlines, een divisie van chartermaatschappij Waltzing Matilda Aviation uit Boston, tekende ook voor de aankooprechten op nog eens 25 ATR-conversies.


De order van Connect Airlines staat niet op zichzelf. De Ierse leasemaatschappij ACIA Aero Leasing (ACIA) tekende in november 2021 met Universal Hydrogen een intentieovereenkomst voor de aankoop van tien ATR 72-conversie kits. Daarnaast is een optie genomen op nog eens twintig kits.

Het Ierse bedrijf ASL Aviation is launch customer en krijgt als eerste de beschikking over tien aangepaste ATR 72’s die worden aangedreven door bij Universal Hydrogen ontwikkelde waterstof- en brandstofcellen. ASL zal ook een toestel beschikbaar stellen dat kan worden gebruikt voor het verwerven van de aanvullende typecertificaten.

De plannen van Universal Hydrogen om bestaande turboprops om te bouwen naar waterstof en brandstofcellen werden al eerder geruggensteund door drie luchtvaartmaatschappijen die de intentie uitspraken gezamenlijk 21 Pratt&Whitney aangedreven Dash 8 en ATR72 turboprops te willen laten ombouwen.

Vijf van de Bombardier Dash 8 vliegtuigen worden momenteel ingezet bij Icelandair. Daarnaast wil het Spaanse Air Nostrum elf kits aanschaffen om ATR72-600’s toekomstbestendig te maken. Ook Ravn Air uit Alaska wil de hand slaan aan vijf Bombardier Dash 8 turboprops. De vliegtuigen moeten uiterlijk 2025 omgebouwd zijn.

Universal Hydrogen werd mede opgericht door Paul Eremenko die voorheen chef technologie was bij Airbus.

3 reacties op “Universal Hydrogen toont ATR 72 ‘waterstof demonstator’

  1. Anton Schiere schreef:

    @ Henk
    Dank je voor de links.
    De hier geboden informatie zet toch wel een vraagteken bij de verwachtingen die dit artikel wekt, als zou zo’n ATR met zo’n conversie kit eigenlijk dezelfde performance houden.

    De uitdagingen lijken immens, nog afgezien van de vraag waar die hoeveelheden groene waterstof vandaan moeten komen.

  2. Henk schreef:

    Deze video geeft wellicht antwoord op je vragen:
    https://www.youtube.com/watch?v=nrCE9duCej0

    De volgende site is ook zeker een aanrader:
    h2sciencecoalition.com

  3. Anton Schiere schreef:

    Dit is een ontwikkeling die prima past in de transitie naar een op zich fossielvrije luchtvaart.
    Maar is er wel voldoende fossiel vrij gemaakte waterstof voor al deze toestellen?

    Als immers nog steeds gas of kolen voor wordt gebruikt voor de productie daarvan dan is, vanwege alle omzettingsverliezen in het waterstoftraject, vliegen op kerosine qua totale uitstoot gunstiger.

    Daarbij zijn er bovendien sectoren zoals: huishoudens, Hoogovens, scheepvaart waar waterstof direct, dus zonder de omzettingsslag terug naar elektriciteit, zo gebruikt kan worden.
    Waarom overigens ook een turbofan niet rechtstreeks met waterstof te stoken?