Nieuws



TEL AVIV – De Israëlische startup Airrev heeft maandag (11 juli) een eerste testvlucht uitgevoerd met de bij hen ontwikkelde Air One die in de markt wordt gezet als tweepersoons electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) luchtvaartuig.

Airrev diende zich onlangs aan naast de bij Eviation ontwikkelde Alice. Maar daar waar de Alice een negenpersoons tweemotorige vastevleugel pusherprop wordt, zal de de door Airrev ontwikkelde Air One zich profileren als tweepersoons electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) luchtvaartuig.

In tegenstelling tot aanbieders van kleinere eVTOLs als EHang (EHang 216 en VT-30) of Volocopter’s VoloCity is Air niet voornemens de One aan te bieden op de airtaxi of Urban Air Mobility (UAM) markt waarin met een- en tweepersoons toestellen gemikt wordt op luchttransport boven drukke, grootstedelijke gebieden.

Individueel
Eerder wordt door Air gemikt op sportief ingestelde privépiloten die hun One individueel willen gaan gebruiken voor recreatieve doeleinden. Piloten dus, die na een vlucht hun toestel veilig opbergen in een hangar of in hun garage op bijvoorbeeld een airpark. In dat segment is momenteel nog weinig concurrentie, of het zou de inmiddels vliegende eenpersoons One moeten zijn van het Zweedse Jetson Aero moeten zijn. (De naam ervan verwijst overigens_ naar de populaire televisieserie The Jetsons uit 1960.

Fly by intent’
Air denkt bij hun concept in eerste instantie aan een tweepersoons eVTOL met een vliegbereik van 110 m (177 km) op een enkele lading bij een kruissnelheid van 100 mph (161 km/h) en een topsnelheid van 155 mph (255 km/h). De aandrijving geschiedt daarbij door vier elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van Daarbij kan een uur gevlogen worden op een enkele lading. Daarbij wordt gemikt op een nuttige lading van 200 kg. In de One is tevens een bagagebakje voorzien met een hoogte en breedte van respectievelijk 55 en 35 cm en een diepte van 22 cm.


Door gebruik te gaan maken van geavanceerde ‘fly by intent’ software zullen complexe functies en navigatie volgens de fabrikant dusdanig worden vereenvoudigd dat de One ook kan worden bestuurd door niet alleen piloten met veel vaardigheden of getrainde professionals. Daarnaast zal dankzij inzet van kunstmatige intelligentie een monitoring systeem worden ingebouwd dat alle functies en systemen van de One regelmatig inspecteert en bovendien het gebruik van checklists overbodig maakt. Op die manier zal de One ook veilig gevlogen kunnen worden door minder ervaren piloten die slechts minimale training hebben genoten.


Traject
Aan de ontwikkeling van de One is een traject voorafgegaan waarbij een eerste concept prototype in 2017 voor het eerst vloog gevolgd door een 2,44 groot model dat zich een jaar later van de bodem verhief. In 2019 werden vervolgens de eerste hoverproeven uitgevoerd met een 277 kg zwaar prototype. In dezelfde jaar vloog ook een model op zestig procent van de ware grootte waarmee in 2020 een volledig vliegprogramma werd afgewerkt.
In 2021 werd een eerste prototype op ware grootte geconstrueerd waarmee in het eerste kwartaal van dit jaar zal worden gehoverd, gevolgd door de eerste bemande vluchten in het derde kwartaal van 2022 waarna zal worden toegewerkt naar certificatie. Vooreerst wordt uitgegaan van een basisprijs van US$ 150.000 op basis van de Amerikaanse FAA G1 certificatiecriteria.

Australische hulp
De Australische operator FlyOne gaat de Israëlische ontwikkelaar Airrev helpen bij de verkoop van de eerste 25 Air One eVTOLs in Australië die in 2025 op de markt moeten komen. FlyOne is al dealer van de Pipistrel Velis Electro en verzorgt daarmee vliegopleidingen en trainingen voor onderhoudstechnici.