Nieuws

MOSKOU – Russische luchtvaarttechnici van het Centraal Aerohydrodynamic Instituut (TsAGI) hebben in transonische en subsonische windtunnels ’testvluchten’ uitgevoerd een aangepast schaalmodel van de Slon.

Daarbij werd recent het vlieggedrag bij lage snelheden  bestudeerd om de werking van de flaps en slats te kunnen fine tunen.  Vergeleken met het eerdere ontwerp werd daarbij een variant met winglets getest.

De in januari  2019 aangekondigde Slon (Olifant), krijgt Aviadvigatel PD-35 aandrijving moet in staat zijn tot 180.000 kg vracht over 4.900 km te transporteren bij een kruissnelheid van 850 km/h. Wordt 150 ton vervoerd, dan  wordt gesproken over een vliegbereik van 7.000 km.

Met de Slon wil de Russische luchtvaartindustrie de concurrentie aangaan met onder meer de Antonov An-124 Ruslan en de Boeing 747-8F.

Het oorspronkelijke ontwerp had geen winglets.