Nieuws

DRESDEN – De Maleisische vrachtoperator Raya Airways gaat twee A321 P2F vrachtvarianten en evenveel A320 P2F toestellen huren bij de leasepoot van ST Engineering. De vliegtuigen zullen worden omgebouwd bij de Elbe Flugzeug Werken (EFW), EFW, de joint venture tussen Airbus en ST Engineering,

Kort daarvoor tekende ook China Southern Airlines (CSA) Leasing bij EFW een intentieverklaring voor de ombouw van tien A320 tot A320 P2F vrachtvliegtuig.

Een van de eerste afnemers van deze typevariant wordt de Amerikaanse Vaayu Group die vijf A320 P2F varianten gaat huren bij ST Engineering Aerospace Resources (STEAR), de leasepoot van ST Engineering. Twee van de vijf vliegtuigen worden vervolgens door Vaayu ondergebracht bij Astral Aviation uit Kenia.

Ontwikkelingstraject
EFW, de joint venture tussen van Airbus en ST Engineering, voerde op 8 december 2021 een eerste vlucht uit met de eerste A320P2F vanaf het Seletar Aerospace Park in Singapore. Het toestel (MSN 2737) was een A320-200 uit 2006 die voorheen bij IndiGo vloog. De Airbus werd in maart 2021 aan EFW overhandigd voor ombouw, en onderging nadien een reeks testvluchten in de aanloop naar het EASA STC waarbij de Airbus zal worden aangemerkt als Class-E vrachtvliegtuig.

In de ombouwfase werd de bodem versterkt en een hydraulisch bediende vrachtdeur aangebracht met een breedte en hoogte van respectievelijk 3,61 en 2,16 m. Ook werd een 9G bestendige lichtgewicht beveiligingswand aangebracht tussen cabine en vrachtruim evenals een handmatig bediend systeem om vracht te laden en te lossen.

Na ombouw biedt een A320-200 P2F op het hoofddek plaats aan tien ULD containers en een pallet. Benedendeks is nog eens plek voor zeven ULD containers. Wordt met maximale lading (21.000 kg) gevlogen, dan ligt het vliegbereik rond de 1.800 nm (3.334 km); met zeventien ton vracht kan de narrowbody 2.560 nm (4.741 km) overbruggen.

De Elbe Flugzeugwerke (EFW) ontvingen vervolgens in maart 2022 uit handen van de Europese luchtvaartautoriteit EASA het Supplemental Type Certification (STC) voor de tot Class-E vrachtvliegtuig omgebouwde Airbus A320-200.

.

Airbus startte het A320/321 P2F (Passenger to Freighter) programma in 2015. De A321 P2F is dankzij een EASA STC sinds februari 2020 leverbaar en sinds augustus 2020 ook met een Amerikaans FAA STC.

Volgens Airbus zijn er de komende twintig jaar 2.440 vrachtvliegtuigen nodig waaronder ongeveer duizend met een enkel gangpad als de A320P2F en A321P2F. Deze worden onder meer bij EFW omgebouwd naast widebodies van het type A330-300P2F en 330-200P2F

2 reacties op “EFW strikt nieuwe Maleisische A320/A321 P2F klant

  1. Anton Schiere schreef:

    @Frans Eekhout
    Wat die duurzaamheid aangaat is ’t maar hoe je er tegenaan kijkt.

    Ombouw tot vrachtkist is duurzamer dan nieuwbouw.
    Of ombouw ook duurzamer is dan ontmanteling en hergebruik van bepaalde onderdelen betwijfel ik.
    Tegelijkertijd is Airbus natuurlijk niet voor niets met NEO’s gekomen als duurzamer versies van haar 320 en 321 serie.
    Deze nieuwe generatie toestellen geven brandstofverbruik reducties van 15 à 20% en scoren qua beperking van geluidoverlast tot 40% beter.
    Dit laatste helpt vooral waar vrachtkisten veelal ’s nachts worden ingezet.

    Meer algemeen: het is vreemd, dat maatschappijen voor passagiersbedrijf wel kiezen voor de nieuwste dus meest zuinige / stille toestellen waar dit voor vrachtvervoer juist maar zeer ten dele gebeurt.

  2. Frans EEKHOUT schreef:

    Dit noem ik nu eens DUURZAAMHEID pur sang van gebruikte middelen en ex passagiersvliegtuigen een tweede leven geven.