Nieuws

LAKEWOOD – Technologiestart up H3X werkt aan de ontwikkeling van een geïntegreerde modulaire motoraandrijving die naar eigen zeggen de kwantumsprong in vermogensdichtheid en fouttolerantie zal opleveren die nodig is om bestaande vliegtuigen met 50 tot 100 zitplaatsen om te bouwen naar volledig elektrische voortstuwing.

H3X zegt in gesprek te zijn met vliegtuigfabrikanten over mogelijke toepassingen voor de 2,8 mW (3.500 pk) sterke en slechts 220 kg zware HPDM-3000 motor, die naar verwachting een continue vermogensdichtheid van 12,5 kW/kg zal leveren. Het H3X-engineeringteam geeft prioriteit aan fouttolerantie en redundantie met twaalf onafhankelijke aandrijfsectoren waarmee het aandrijfsysteem kan blijven werken met tot negentig procent vermogen in het geval van een niet herstelbare fout in een van de sectoren.

Het bedrijf heet ook een kleinere motor ontwikkeld die 250 kW (343 pk) gaat leveren. De 16 kg zware motor kan 200 kW (272 pk) continu leveren met een motorkoppel van 95 Nm.