Nieuws

FORT LAUDERDALE – Embraer en Pratt & Whitney hebben met succes een door GTF aangedreven E195-E2- getest op 100% duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). De test, met één motor die op 100% SAF draaide, bevestigde dat GTF-motoren en de E-Jets E2-familie op beide motoren kunnen vliegen met mengsels tot 100% SAF zonder concessies te doen aan de veiligheid of prestaties.

Het vliegtuig voltooide twee dagen grondtests op de internationale luchthaven van Fort Lauderdale, met als hoogtepunt een testvlucht van 70 minuten op de regionale luchthaven van Vero Beach in Florida.

Alle Pratt & Whitney-motoren en Embraer-vliegtuigen zijn momenteel gecertificeerd om te werken met SAF gemengd tot 50% met standaard Jet A/A1-kerosine, volgens ASTM International specificaties. Toekomstige specificaties zullen mengsels tot 100% SAF mogelijk maken om het emissiereductiepotentieel van het gebruik van brandstof die is afgeleid van duurzame, niet fossiele grondstoffen, te maximaliseren.

De SAF die werd gebruikt door Embraer en Pratt & Whitney was zogenoemde 100% Hydroprocessed Esters and Fatty Acids Synthetic Paraffinic Kerosine (HEFA-SPK) die geproduceerd wordt door World Energy.

HEFA-SPK is een specifiek type met waterstof behandelde hernieuwbare grondstof die in de luchtvaart wordt gebruikt en wordt door het Commercial Aviation Alternative Fuels Initiative (CAAFI) beschouwd als een toonaangevende alternatieve vervanging voor conventionele vliegtuigbrandstof, vanwege de duurzaamheid van de grondstof.