Nieuws
TARBES – Twee maanden na het Europese typecertificaat heeft de  Franse vliegtuigfabrikant Daher nu ook de Amerikaanse goedkeuring op zak voor de TBM 960. Kort daarop werden twee turboprops van dit type overgevlogen naar Amerika voor aflevering. De eerste Europees gecertificeerde TBM 960 werd tijdens de AERO 2022 in Duitsland overhandigd. 

Daher introduceerde de TMB 960 begin april 2022 tijdens de Sun ’n Fun Aerospace Expo in Lakeland als opvolger van de TBM 940. De TBM 960 variant is daarbij uitgerust met een 667 kW (908 pk) sterke Pratt & Whitney Canada PT6E-66XT die een vijfbladige Hartzell Raptor composietpropeller aandrijft en bediend wordt met een digitale e-throttle. Het opstarten van de PT6E-66XT verloopt volledig geautomatiseerd na activering met één schakelaar waarna een tweekanaals elektronisch Engine and Propeller Electronic Control System (EPECS) voor een optimale power setting zorgt.

De propeller is speciaal ontworpen met het oog op een lager gewicht. Daardoor worden volgens Daher niet alleen klim- en kruissnelheid verbeterd, maar ook minder trillingen en geluid gegenereerd zodat het toestel tijdens take off maximaal 76,4 dB produceert.

De cockpit behoudt de Garmin G3000 avionica-suite van de 940 met elektronische stabiliteit en bescherming, bescherming tegen te lage snelheid, nooddaalmodus en HomeSafe autoland-functies. Daarnaast kan een Garmin GWX 8000 dopplerweerradar worden aangetroffen met bliksem- en hagelvoorspelling en turbulentie detectie. Ook is een Garmin GDL 60 datatransmitter ingebouwd die automatische database-uploads en koppelingen met mobiele apparaten mogelijk maakt.

De TMB 960 kost 4,57 miljoen dollar en is leverbaar naast de TBM 910 (prijs vanaf 3.925.715 dollar). Wie bij de TBM 960 kiest voor een optioneel optioneel Prestige-cabinepakket, tikt 4,8 miljoen af. Bij deze cabine is sprake van een elektronisch geregeld klimaatsysteem, led-verlichting en dimbare ramen. Ook nieuw zijn ergonomisch verbeterde stoelen, USB-A- en -C aansluitingen, bekerhouders en headset hangers voor elk van de zes zetels.

De prestaties zijn vergelijkbaar met die van de TBM 940: een topsnelheid van 330 kts (611 km/h) op FL280 (8,534 m) en een maximaal bereik van 1730 nm (3.204 km) bij 252 kts (467 km/h).

Bij een snelheid van 308 kts (470 km/h) ligt het uurverbruik rond de 215 liter Jet A1.

De TBM 960 krijgt een MTOW van 3.454 kg.

De motor is medio februari 2022 al goedgekeurd door de Europese luchtvaartautoriteit EASA terwijl de certificatie van het vliegtuig door zowel de EASA als Amerikaanse FAA binnenkort wordt verwacht.