Nieuws

DELFT – De Nederlandse startup Venturi Aviation gaat voortaan door het leven als Maeve Aerospace. Het bedrijf presenteerde in januari 2022 plannen voor de ontwikkeling en bouw van een achtmotorig elektrisch aangedreven regionaal verkeersvliegtuig. Dat toestel zou in 2030 op de markt moeten komen na een eerste vlucht in 2028.

Het eerst als Venturi 1 en nu als Maeve 1 moet bij een MTOW van 45.000 kg plek gaan bieden een 44 passagiers en een vliegbereik krijgen van 550 km. Er wordt een nuttige lading voorzien van 4.965 kg waarna de Maeve 1 na een startaanloop van 1.500 m klimsnelheden moet gaan optekenen van 1.850 ft/min (564 m/min).

De vliegtuigen moeten dankzij het Maeve ReCharge netwerk binnen 35 minuten worden opgeladen.

Na een eerste investeringsronde die 250.000 Euro opleverde, is tijdens een tweede ronde 4,3 miljoen binnengehaald waardoor kerntechnologische ontwikkelingen versneld kunnen worden doorgevoerd en het personeelsbestand kan worden uitgebreid naar 24 medewerkers.

1 reactie op “Venturi Aviation voortaan verder als Maeve Aerospace

  1. B.J. Veneberg schreef:

    Nederland krijgt eindelijke een opvolger van Fokker als vliegtuigbouwer, het heeft wel jaren geduurd na faillissement van Fokker in 1996. Maeve Aerospace heeft zeker een mooi project te weten bewerkstelligen op gebied van milieuvriendelijke en emissie loze vliegen. Meave Aerospace mag dan wel nog een startup-bedrijf zijn ondanks dat het ook een risicovolle project is. Meave Aerospace acht ik veel kansrijker dan NAC, die bezighoudt met vernieuwingen aan Fokker 130NG, waar ook met de project van NAC zeer klein is bevonden om werkelijkheid te worden.

    Bouw en verdere ontwikkeling van een nieuw conventionele vliegtuigen heeft op dit moment geen zin meer vanwege strenge milieuregels, stikstokproblematiek en CO2-problemen. Wat ook we in het verleden hebben geprobeerd met conventionele vliegtuigen om duurzaam te vliegen, heeft averechts gewerkt. Het blijkt maar weinig milieuvoordeel uit te halen met bestaande motoren op conventionele toestellen die we nu hebben. We moeten tijdelijk minder gaan vliegen met conventionele vliegtuigen tot er nieuwe toestellen die wel echt duurzaam worden, dit kan wel tussen 2030 tot en met 2040 een feit worden. We staan op vooravond met vol vele uitdagingen en nieuwe technologie in duurzame en groene luchtvaartwereld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur