Nieuws

WICHITA – Beechcraft heeft een tweede prototype van de eenmotorige Denali turboprop. aan de testvloot toegevoegd, Het toestel voltooide donderdag (16 juni) een eerste twee uur durende testvlucht. Daarbij werd op een hoogte van 15.500 ft (4.724 m) een snelheid opgetekend van 240 kts (445 km/h).

Met het eerste prototype werd op 24 november 2022 een eerste 2:50 uur durende testvlucht uitgevoerd Daarbij werd op FL150 (4.752 m) een snelheid opgetekend van 180 kts (334 km/h). De test volgende na een uitvoerige reeks motorruns die eind augustus 2021 voor het eerst plaatsvonden. Sindsdien is meer dan 250 uur met het toestel gevlogen.

Tekst gaat verder onder de foto’s.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 397537-Denali-Prototype-with-GE-Catalyst-Engine-5beaf9-original-1626870812-1024x683.jpg
De Full Authority Digital Engine Controlled (FADEC) GE Aviation Catalyst motor werd medio julli geïnstalleerd in de neus van het eerste Beechcraft Denali prototype.

Er zijn momenteel zes toestellen in aanbouw waaronder het eerste prototype dat binnenkort moet gaan vliegen. Daarnaast worden met drie toestellen statische – en vermoeidheidstests worden uitgevoerd. Twee andere zullen in de loop van dit jaar vliegend ingezet worden als productie conforme testexemplaren met cabine interieur.

De al even nieuwe Catalyst turboprop van GE Aviatiek heeft ondertussen al in ‘drievoud’ meer dan 2.300 uur op teststands bij GE in proefgedraaid en is inmiddels in de vleugel van een Beechcraft King Air 350 gemonteerd. De FADEC gecontroleerde motor gaat 1.300 pk leveren en een McCauley composietpropeller aandrijven met een diameter van 2.67 m. In deze motor zijn 98  nieuwe (gepatenteerde)  technologieën toegepast. Daarbij is 35 procent van de motoronderdelen geprint en kon het aantal ‘reguliere’ motoronderdelen teruggebracht van van 855 tot slechts twaalf geprinte.

De in 2017 aangekondigde Denali krijgt een kruissnelheid van 285 kts (ruim 500 km/h) en een vliegbereik van 1.600 nm (bijna 2.963 km) met vier passagiers en een piloot aan boord. Er wordt een nuttige lading voorzien van bijna 500 kg waarbij een grote vrachtdeur van 1,29 x 1,34 m het laden van grotere stukken mogelijk moet maken.

Gemikt wordt op certificatie in 2023.

Cessna’s moederbedrijf Textron hevelde de ontwikkeling van de nieuwe eenmotorige Denali turboprop recent over naar dochterbedrijf Beechcraft. Daar zal het toestel als Beech Denali worden gevoerd naast de tweemotorige Beech King Air 260/360 varianten.