Nieuws


HAMBURG – Airbus is woensdag (15 juni) rond 11.00 vanaf de fabriek in Hamburg begonnen aan een geslaagde 4:35 uur uur durende eerste vlucht met het eerste prototype van de A321XLR boven het noorden van Duitsland.

Maandag vonden uitgebreide taxiproeven plaats waaronder een ‘high speed rejected take off’ met MSN11000.

Vluchtprofiel eerste vlucht.

Aan de afbouw van de in 2019 aangekondigde A321XLR werd begin december 2021 op de Final Assembly Line (FAL) in Hangar 260 Hamburg begonnen

Begin mei 2021 arriveerde bij de fabriek de eerste door onderaannemer Premium Aerotec gebouwde Rear Centre Tank met een tankinhoud van 13.100 l. Mede door deze tank krijgt de XLR een vliegbereik van maar liefst 8.700 km. Het toestel komt daarmee 1.300 km verder dan de A321LR (Long Range). De tank van de CFM International Leap-1A of Pratt & Whitney PW1100G aangedreven A321XLR bevindt zich onder de bodem van het passagiersgedeelte tussen de secties 15 en 17 . Onder andere hiervoor moet ook het landingsgestel worden versterk is het landingsgestel versterkt.

Rond de herfst van 2021 werden de boordsystemen al geïnstalleerd n de aanloop naar de eerste vlucht. Airbus gaat uit van markttoetreding in 2023 waarna de eerste van bijna 500 bestelde toestellen van dit type geleverd zullen worden.

https://twitter.com/i/status/1521119062637654018
De bij Premium Aerotec gebouwde Rear Centre Tank.

2 reacties op “Foto’s/video: Airbus A321 XLR voltooit eerste vlucht

  1. Frans Eekhout schreef:

    In zekere zin gaan we terug in de tijd toen smalle romp en enkele gangpad toestellen zoals de DC 8 en Boeing 707 vliegtuigen lange afstanden voor hun rekening namen, totdat de breedromp toestellen het stokje overnamen. Met de komst van de A 321XL en XLR doen ze hetzelfde maar dan in een nieuw en modern jasje en de oude tijden herleven alsof vliegen in smalle romp jets niet weg waren geweest.

  2. Anton Schiere schreef:

    500 van dit type bestelde toestellen wordt echt wel een rimpeling in hoe luchtvaart er over een paar jaar gaat uitzien. Zeker als je meeneemt, dat de concurrentie [bouwers en airlines] niet achterblijft bij de inzet van dit type van zulke kleine lange afstand vliegtuigen.
    Een rimpeling die zichtbaar wordt in meer directe verbindingen, maar ook in hogere stoelprijzen omdat in de gewichtsbalans van de toestellen toch wat passagiers worden ingeruild voor kerosine. Geeft niet want iets meer cabineruimte is op zulke lange vluchten best aangenaam.
    Dus het eindplaatje voor de passagier is dat het reisproduct verbetert door:
    – minder overstappen
    – daardoor snellere verbinding
    – meer comfort aan boord
    en daar past een iets hoger prijskaartje bij.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur