Nieuws
ZeroAvia and Otto Aviation will collaborate on the first new airframe design with hydrogen-electric engine option.

HOLLISTER – Elektromotorfabrikant ZeroAvia gaat samenwerken met Otto Aviation, LLC om de eenmotorige Celera 750L uit te rusten met waterstof-elektrische aandrijving. Hier voor zal de bij ZeroAvia ontwikkelde 600kW (817 pk) sterke ZA600 motor worden gebruikt die momenteel getest wordt. Gemikt wordt daarbij op een vliegbereik van 1.000 nm (1.852 km) waarbij de 750L een langere uitvoering wordt van de al langer vliegende diesel aangedreven 500L en plaats gaat bieden aan negentien passagier.s

De ZA600 wordt ontwikkeld in Project HyFlyer II en moet vanaf 2024 beschikbaar komen voor gebruik in vliegtuigen met negentien stoelen. Met het oog daarop worden momenteel bij ZeroAvia in Engeland en Amerika twee Dornier Do-228 testtoestellen voorbereid op een eerste vlucht.

Ontwikkeling

De Celera 500L vloog op 12 november 2019 voor het eerst, maar er werd pas na 31 vluchten met de N818WM op 25 augustus 2020 ruchtbaarheid aan gegeven.


Otto Aviation eindigde medio november 2021 de eerste testfase met de Celera 500L afgerond na 55 vluchten en 51 uur zuivere vliegtuigtijd Tussen juli en begin november 2021 werden snelheden bereikt van 250 mph (402 km/h) op FL150 (4.572 m). Dat moet uiteindelijk uitmonden in vluchten met kruissnelheden to 460 mph (750 km/h) op FL500 (15.240 m).

Tijdens de testvluchten werd kon met een volgvliegtuig en een uitermate accurate infrarood camera de laminaire luchtstroom over het toestel gemeten worden. Op die manier konden punten worden gedetecteerd waar nog sprake was van wrijving.

Volgens de initiatiefnemers kan het toestel dankzij het laminaire ontwerp (en daardoor 59 procent minder luchtweerstand) dankzij een in Duitsland ontwikkelde 550 pk sterke RED A03 twaalfcilinder dieselmotor bij een kruissnelheid van 740 km/h tot 8.300 km gaan overbruggen waarbij de motor al tot tachtig procent minder vervuilend is dan traditionele verbrandingsmotoren.

De Celera 500L gaat plaats bieden aan zes passagiers in een cabine op stahoogte (188 cm) waarin tevens een toilet zal worden ingebracht in een qua inhoud ruimer interieur als dat van een Citation CJ3+ of King Air 350 turboprop.

Volgens Otto komen de kosten voor de dieselvariant rond de 328 dollar per uur te liggen. (tegen 2.100 voor een lichte jet). Het toestel wordt door een verbruik van 18-25 mijl per gallon (29-40 km per 3,79 l dieselverbruik) minimaal dertig procent minder vervuilend dan vergelijkbare jets.

Het ontwerp kan zonder al te veel problemen met twintig procent worden opgerekt tot Celera 1000 L. Ook zou een drone als typevariant kunnen worden ontwikkeld.

Otto Aviation is voornemens hun bijzondere Celera 500L rond 2025 in productie te nemen en
vanaf 2027 ook aan te bieden als hybride-elektrisch aangedreven luchtvaartuig waarbij uitdrukkelijk naar brandstofcel technologie en waterstof wordt gekeken.