Nieuws

NEW MEXICO – Universal Hydrogen heeft een order ontvangen van de nieuwe regionale luchtvaartmaatschappij Connect Airlines uit Massachusetts om 75 ATR 72-600 regionale turboprops naar waterstof om te bouwen. Connect Airlines moet volgens plan in 2025 de eerste omgebouwde ATR in ontvangst nemen.

Het nieuwste contract tussen Connect Airlines en Universal volgt op een intentieverklaring die vorig jaar werd aangekondigd voor de ombouw van De Havilland Dash 8-300’s. Connect Airlines, een divisie van chartermaatschappij Waltzing Matilda Aviation uit Boston, tekende ook voor de aankooprechten op nog eens 25 ATR-conversies.

Klandizie
De order van Connect Airlines staat niet op zichzelf. De Ierse leasemaatschappij ACIA Aero Leasing (ACIA) tekende in november 2021 met Universal Hydrogen een intentieovereenkomst voor de aankoop van tien ATR 72-conversie kits. Daarnaast is een optie genomen op nog eens twintig kits.

Het Ierse bedrijf ASL Aviation is launch customer en krijgt als eerste de beschikking over tien aangepaste ATR 72’s die worden aangedreven door bij Universal Hydrogen ontwikkelde waterstof- en brandstofcellen. ASL zal ook een toestel beschikbaar stellen dat kan worden gebruikt voor het verwerven van de aanvullende typecertificaten.

De plannen van Universal Hydrogen om bestaande turboprops om te bouwen naar waterstof en brandstofcellen werden al eerder geruggensteund door drie luchtvaartmaatschappijen die de intentie uitspraken gezamenlijk 21 Pratt&Whitney aangedreven Dash 8 en ATR72 turboprops te willen laten ombouwen.

Vijf van de Bombardier Dash 8 vliegtuigen worden momenteel ingezet bij Icelandair. Daarnaast wil het Spaanse Air Nostrum elf kits aanschaffen om ATR72-600’s toekomstbestendig te maken. Ook Ravn Air uit Alaska wil de hand slaan aan vijf Bombardier Dash 8 turboprops. De vliegtuigen moeten uiterlijk 2025 omgebouwd zijn.

Universal Hydrogen werd mede opgericht door Paul Eremenko die voorheen chef technologie was bij Airbus.

2 reacties op “Universal Hydrogen strikt nieuwe ‘waterstofklant’

  1. Henk schreef:

    Deze video geeft wellicht antwoord op je vragen:
    https://www.youtube.com/watch?v=nrCE9duCej0

    De volgende site is ook zeker een aanrader:
    h2sciencecoalition.com

  2. Anton Schiere schreef:

    Dit is een ontwikkeling die prima past in de transitie naar een op zich fossielvrije luchtvaart.
    Maar is er wel voldoende fossiel vrij gemaakte waterstof voor al deze toestellen?

    Als immers nog steeds gas of kolen voor wordt gebruikt voor de productie daarvan dan is, vanwege alle omzettingsverliezen in het waterstoftraject, vliegen op kerosine qua totale uitstoot gunstiger.

    Daarbij zijn er bovendien sectoren zoals: huishoudens, Hoogovens, scheepvaart waar waterstof direct, dus zonder de omzettingsslag terug naar elektriciteit, zo gebruikt kan worden.
    Waarom overigens ook een turbofan niet rechtstreeks met waterstof te stoken?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur