Nieuws

Boeing 747-8F: nog drie te gaan

1

EVERETT – De Amerikaanse vrachtmaatschappij Atlas Air Worldwijde heeft bij Boeing de eerste van vier bestelde 747-8F vrachtvliegtuigen opgehaald. Boeing hoeft hierdoor nog ‘maar’ drie toestellen van dit type te leveren voordat de assemblagelijn wordt gesloten. Bekend is dat twee van de drie nog te leveren vliegtuigen zullen worden ondergebracht bij het Duitse logistiek bedrijf Kuehne+Nagel.

Eind april 2022 had de pakketvervoerder UPS haar 28ste en laatste Boeing 747-8F in ontvangst genomen. Het grote vrachttoestel is een van de 95 verkeersvliegtuigen die Boeing in het eerste kwartaal van 2022 leverde. De laatste vier 747-8’s van de productielijn gaan naar Atlas Air.

Boeing wist 155 exemplaren van de nieuwste jumbo-serie te verkopen: 48 voor passagiersvervoer en 107 ‘full freighters’. UPS is met 28 toestellen de grootste afnemer van het type.

Hoewel Atlas Air de laatste klant wordt die een nieuwe 747 geleverd krijgt, stond de laatste officieuze aflevering van een Boeing 747-8 voor 2024 gepland. Dan zouden in de VS twee 747-8’s in dienst als presidentieel vliegtuig, de zogenoemde ‘Air Force 1’. Op dit moment worden deze toestellen voorbereid op hun bijzondere vliegcarrière. Volgens Boeing worden ze echter pas in 2026 worden geleverd.

1 reactie op “Boeing 747-8F: nog drie te gaan

  1. Aftellen.. bye-bye…
    Heel erg jammer dat aan een der meest mooie en iconische vliegtuigen een einde in de productie komt en de 747-8 i in passagiers uitvoering naast de vrachtversie, mede door concurrentie in eigen huis van de B 777, niet goed tot wasdom is gekomen.
    Het wordt op de luchthavens met al die tweemotorige jets een zeeeer saaie bedoeling. Alle vrachttoestellen ten spijt zoals de B777 en A350 de unieke “neus – in” deur optie wat soms zijn voordelen kan hebben, komt men er niet tegen en moet men tevreden zijn met een zij-deur optie.
    De “dinosaurussen van de luchtvaart” zoals de Boeing 747 en de commercieel niet succesvolle Airbus 380 verdwijnen zo langzamerhand naar de geschiedenisboekjes en gaat doelmatigheid voor op vormgeving in het bijzonder mijn geliefde “Queen of the Skies, the Boeing Seven Four Seven” …