Nieuws


MOSKOU – De Russische luchtvaartautoriteiten hebben het onderzoek naar de Ilyushin Il-112B-crash afgerond. Er zullen echter geen officiële details over het verloop van de ramp en de oorzaken ervan zijn. Volgens persbureau Tass zal de Russische regering Ilyushin Il-112W-crashrapport niet vrijgeven.
Negen maanden na het ongeval heeft de met de zaak belaste commissie haar onderzoek afgerond. Omdat het een testvliegtuig betrof en geen productievariant, waren de onderzoekers niet onderworpen aan enige internationale transparantieverplichting.

De commissie bleek volledig toegewijd aan de wensen van de ‘klant’ dat wil zeggen, het Russische ministerie van Defensie. En dit plaatste legde de deskundigen een geheimhoudingsplicht op.

Het Russische luchtvaartconglomeraat United Aircraft Corporation (UAC) deelde eind februari 2022 al mee dat de ontwikkeling van het lichte IL-112B militaire transportvliegtuig zou worden opgeschort. Ook zouden twee prototypes in aanbouw niet verder worden afgebouwd.  Volgens UAC moet het ontwerp worden herzien.

Het besluit werd genomen nadat op 17 augustus 2021 het prototype van de   IL-112B verongelukte tijdens de eindnadering in het gebied van het Russische vliegveld Kubinka  Op videobeelden was te zien dat de rechter motor van het toestel vlam vatte waarna het onbestuurbaar werd. De Ilyushin stortte op  1,5 km voor het begin van de landingsbaan in een bosrand neer. Daarbij kwamen de drie bemanningsleden om het leven waaronder chef testpiloot

 .

 

 

Afgeslankt
Het toestel voltooide bij de Russische Voronezh Aircraft Company (VASO)  op 30 maart 2021  een eerste dertig minuten durende vlucht  na een forse afslankkuur. Voorafgaand aan die vlucht werd na de eerste vlucht op 30 maart 2109 ruim 1.000 kg aan materiaal  verwijderd uit het toestel. Dat moet bij de vierde vlucht zelfs zijn opgelopen tot 2,5 ton.

De Il-112B is 24,15 m lang, 8,89 m hoog en krijgt een spanwijdte van 27,6 m. Het toestel moet bij een MTOW van 21.000 kg een lading van 6.000 kg kunnen vervoeren over een afstand van 1.200 km. Er kunnen vijftig personen mee dan wel 25 bewapende parachutisten. Ook kunnen er lichte twee gevechtsvoertuigen mee worden vervoerd.

Voor de aandrijving zijn 3.100 pk sterke Klimov TV7-117CT turboprop motoren  geselecteerd die AV-112 composietpropellers aandrijven. Deze combinatie moet het vliegtuig een kruissnelheid gaan geven van  475 km/h op FL300 (9.000 m).

Een tweede statisch prototype bevindt zich  bij het TSAGi testinstituut terwijl de componenten voor een derde en vierde toestel gereed zijn voor deelassemblage.  Als het vliegtuig  in 2022 in productie wordt genomen, moeten jaarlijks tien toestellen worden gebouwd.

Foto’s onder: kort voor en tijdens de eerste vlucht op 30 maart 2109.

De fabrikant voorziet dat de Il-112B tot twintig procent goedkoper in gebruik zal worden dan de Airbus C-295M en zal zelfs dertig procent goedkoper uitvallen dan Antonov An-26. Er zouden op jaarbasis afhankelijk van de vraag tussen acht en twaalf vliegtuigen bij VASO gebouwd kunnen worden.

Er zijn tot op heden 35 Il-112Bs besteld en opties vastgelegd voor nog eens twaalf.

Inmiddels wordt overwogen ook een onbemande variant uit het transportvliegtuig te ontwikkelen.


De eerste vlucht vond op 30 maart 2019 plaats.

5 reacties op “Ongevalsoorzaak Il-112B blijft onder de pet

  1. Anton Schiere schreef:

    Bemand of onbemand, de verhouding MTOW – lading, 21 – 6 ton, of te wel 28 % load ratio bij een maximaal vliegbereik van 1.200 km lijkt niet zo florissant.
    Dat de Russen de verdere ontwikkeling van dit toestel hebben stopgezet is voor onze veiligheidssituatie dus eigenlijk wel heel spijtig.

  2. Ruud Vos schreef:

    Is een eeuwig durende discussie: ik houd de Russische aanduiding liever aan: Ил-112В.

  3. Tjorn Decroos schreef:

    De correcte naam voor dit toestel is echter wel Il-112V 😉

  4. […] De Il-112B moet bij een MTOW van 21.000 kg een lading van 6.000 kg kunnen vervoeren over een afstand… Er kunnen vijftig personen mee dan wel 25 bewapende parachutisten. Ook kunnen er lichte twee gevechtsvoertuigen mee worden vervoerd. […]

  5. […] Company (VASO) wordt momenteel een experimentele proceduretrainer opgebouwd De simulator voor het Ilyushin Il-112B turboprop vrachtvliegtuig nieuwe ‘gevoed’ met onder meer data afkomstig uit […]