Nieuws

SION – Pratt & Whitney Canada (P&WC) heeft de Zwitserse accu-ontwikkelaar H55 S.A.geselecteerd om de accu sets te leveren in het kader van het hybride elektrische aandrijvingsprogramma.

P&WC is voornemens de eerste grondgebonden tests nog dit jaar te starten, gevolgd door een eerste vlucht in 2024. Daarbij wordt gemikt op minimaal dertig procent efficiënter werkende motoren en een aanmerkelijke afname van CO2 uitstoot,

H55 heeft inmiddels met vier elektromotor aangedreven vliegtuigen ervaring opgedaan waaronder de Bristell Energic. Daarnaast werken H55, motorproducent magniX en de Canadese regionale luchtvaartmaatschappij Harbour Air inmiddels samen bij de certificatie van elektromotor aangedreven De Havilland Canada DHC-2 Beavers.

HEP Programma
Middels het zogenoemdein juli 2021 gestarte hybrid-electric propulsion (HEP) programma moet een reductie van minimaal dertig procent CO2 bewerkstelligd worden bij de huidige generatie turboprop aangedreven verkeersvliegtuigen .Om dit mogelijk te maken, investeren niet alleen de fabrikant maar ook de regionale overheid van Quebec enkele honderden miljoenen Canadese dollars.

PW&C zal bij de ontwikkeling van de hybride elektrische aandrijfsystemen. ook samenwerken met De Havilland Aircraft of Canada die een Dash 8-100 beschikbaar zal stellen. Daarnaast zal worden aangeklopt bij Collins Aerospace die een geavanceerde elektromotor met controller zal gaan ontwikkelen.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur