
FRANKFURT – De nieuwe Duitse langeafstandsluchtvaartmaatschappij Universal Sky Carrier (USC) laat bij het Britse Avensis Aviation een A340 ombouwen tot Class E vrachtvliegtuig. De door USG verstrekte opdracht betekent de feitelijke start van het Navis PTF Conversion programma.
Het in december 2022 gestarte USG kocht twee voormalige South African Airways A340’s en biedt deze sindsdien aan voor charters, ad hoc vluchten en verhuur. De achttien jaar oude A340-300 (D-AUSC) heeft een vliegbereik van 13.500 km en biedt plaats aan 38 vlieggasten in de Business Class en 215 in Economy. De A340-600 (D-AUSZ) is een jaar ouder en kan met 42 gasten in de Business Class en 275 in Economy zelfs 14.450 km non stop overbruggen.

Het is een nieuwe charter en wetlease maatschappij zoals HiFly en Wamos.
Grootste kans dat je deze A340s terug gaat zien als aanvulling op de eigen vloot van grote vakantie aanbieders zoals TUI en Condor.
Tja, als de aanschafprijs maar laag genoeg is, weegt dat een tijd op tegen hogere onderhoud-, brandstof en steeds vaker verhoogde luchthavenkosten voor lawaaiige oudere toestellen.
Maar als toestellen bij zo’n start-up nog niet zo intensief gebruikt worden maken renteverlies en afschrijving minder uit. Stilstaan, buiten parkeergeld, kost immers dan niet zoveel.
De kosten van de kist zitten h’m vooral in aantal cycli, vlieguren en daaraan verbonden brandstof, personeel- en reguliere onderhoudskosten. ’t Helpt qua cycli bovendien als er hoofdzakelijk long haul wordt gevlogen.
Dan nog de te realiseren ticketprijs.
Al mogen er @ Frans Eekhout liefhebbers zijn die het vliegen met zo’n oude viermotorige A 340 als unieke kans zien, vaak prefereren reizigers te vliegen met nieuwere, stillere en beter pressurised toestellen.
Dus moet er qua tickets wel wat voordeel zijn, wat de exploitatie weer lastiger maakt.
De Duitse vrienden zullen er wel goed over nagedacht, marktinschattingen en sommetjes gemaakt hebben, dus inderdaad Succes ermee !
Wat worden jullie bestemmingen in 2024. Ook Zuid-Afrika,
Nog leuk dat de bijna klassieke A 340-300 en de slanke en mooie A 340-600 nog emplooi vinden om weer lange afstanden te vliegen en niet naar de sloop gaan. Met concurrenten als de zuiniger A 330 Neo en A 350 en Dreamliners blijkt het mogelijk om voor een beginnende luchtvaartmaatschappij met viermotorigen te vliegen en bijzonder voor liefhebbers een unieke kans om hiermee te vliegen. Ik wens onze Duitse vrienden Viel Erfolg en dus Succes mee !