Nieuws

FRIEDRICHSHAFEN – Een van de meest opmerkelijke mockups op de recent gehouden AERO 2022 was de door de Duitse Apus Group gepresenteerde I-2. Het tweemotorige toestel moet een emissievrij waterstof aangedreven luchtvaartuig worden dat al eind 2023 moet vliegen. Bijzonder was ook, dat op de valreep van de beurs twintig intentieverklaringen voor deze I-2 waren getekend waaronder een onbekend aantal door SXI – Southern Cross International B.V die als nieuweBenelux importeur werd aangewezen.

Qua ontwerpkarakteristieken heeft de I-2 wel wat weg van de Diamond DA42 met Garmin G100NXi suite, maar daarmee is dan ook alles gezegd. Want de I-2 zal worden uitgerust met brandstofcel. De ontwerper koos daarbij voor een efficiënt “structureel geïntegreerd waterstofopslagsysteem” waarbij de tanks als buisvormige liggers in de vleugels worden ingebouwd. Elke vleugel zal vier van dergelijke liggers krijgen die zich uitstrekken over ongeveer twee derde van de spanwijdte van elke vleugel. Volgens Apus kunnen deze opslagbuizen een druk aan tot 300 bar. Als ze vol zijn, kunnen de acht liggertanks 23 kg waterstof bevatten.

Elk aandrijfsysteem omvat zijn eigen PowerCell-brandstofcel, vermogensregelaar en motor die als identieke, maar gescheiden stroombanen werken. Ze kunnen in de normale operationele modus ook onderling met elkaar worden verbonden door een schakelbare crossfeed. Gezamenlijk verbruiken beide elektromotoren van elk 135 kW (184 pk) vijf kilogram per uur, wat het vliegtuig een bereik van 500 nm (823 km). Bij een kruissnelheid van 160 kts (296 km/h) wordt 165 kW/h stroom verbruikt. In elke motorgondel zal tevens een 40 kW boosteraccu worden ingebouwd om de brandstofcel te ondersteunen tijdens energie-intensieve operaties tijdens bijvoorbeeld take off. Het vliegtuig toestel gaat plaats beiden aan vier inzittenden, een piloot en drie passagiers.

De bediening van de rolroeren en richtingsroer zal via conventionele kabels verlopen terwijl stangen voor het hoogteroer zullen worden gebruikt Het landingsgestel is intrekbaar en wordt elektro hydraulisch bediend. Apus voorziet een nuttige lading van 400 kg bij een MTOW van 2.200 kg.Bij een aankoopprijs van 400.000 euro en een aangenomen waterstofprijs van € 5/kg schat Apus dat de bedrijfskosten tachtig procent zullen zijn van die van een conventionele zuigermotor aangedreven Cirrus SR22.