
SANFORD – Het Amerikaanse bedrijf Vertical Aviation Technologies, Inc (VAT) wil de Sikorsky Aircraft S-52 opnieuw in serieproductie nemen als gecertificeerde Hummingbird 52L. Om dit mogelijk te maken, is VAT op zoek naar investeerders
Nadien dook het model op de experimental markt op waar VAT sinds 1987 betrokken is bij de verkoop van Hummingbird helikopters die werden aangedreven door aluminium V-8 motorblokken. Nadien was betrokken bij meerdere projecten waaronder de integratie van Lycoming IVO-435 motoren in de helikopters.
In 2016 werd begonnen met de ontwikkeling van de S-52L. Daarbij werden veel onderdelen overgenomen als de romp en het rotorsysteem. Wel werd een deel van de staartsectie hertekend evenals het elektrische- en brandstofsysteem. Ook werden de instrumenten en het interieur op een hoger plan getild.
De S-52L wordt aangedreven door een brandstof geïnjecteerde Continental Motors Titan UI-540 zescilinder motor met een vermogen van 245 pk (tegen 300 pk in vorige versies). Voor de helikopter wordt een kruissnelheid voorzien van 100 mph (161 km/h) op maximaal FL140 (4.267 m) bij een vliegbereik van 375 mijl (600 km) en een uurverbruik van 57 liter. Basisprijs voor een bouwkit: US$ $159.000.
Sikorsky slaagde er tussen 1947 en 1951 in 93 helikopters van dit type te verkopen waarna de productie werd beëindigd. VAT verwierf van Sikorsky in 1987 alle relevante bescheiden waaronder bouwplannen en testdata.
