Nieuws

TOULOUSE – De Airbus A330-800neo mag van de European Aviation Safety Agency (EASA) vertrekken met een hoger startgewicht. Standaard was dit 242 ton, maar dankzij de nieuwe goedkeuring mag nu vertrokken worden met een gewicht van 251 ton.

De A330-800neo werd op 13 februari 2020 door zowel de EASA als de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) goedgekeurd voor gebruik. Airbus gebruikte voor de certificatietests prototype MSN1888 waarmee gedurende 132 vluchten ruim 370 testuren werden opgetekend.

De A330-800neo werd op 13 februari 2020 door zowel de EASA als de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) goedgekeurd voor gebruik. Airbus gebruikte voor de certificatietests prototype MSN1888 waarmee gedurende 132 vluchten ruim 370 testuren werden opgetekend.

Het toestel wordt aangedreven door Rolls-Royce Trent 7000 motoren en is gecertificeerd voor een MTOW van 242.000 kg waarbij het tot 400 passagiers in een enkele klasse kan vervoeren over een afstand van 7.500 nm (13.890 km). Door het hogere startgewicht neemt het vliegbereik met 600 nm (1.111 km toe). Wanneer in drie klassen wordt gevlogen kunnen er 220 tot 260 passagiers mee.

ETOPS 180+
Sinds april 2020 mogen ook vluchten uitvoeren onder het “beyond 180 minutes” Extended-range Twin engine aircraft Operations (ETOPS) regime. Onder ETOPS wordt bepaald welke dichtstbijzijnde luchthaven moet kunnen worden bereikt wanneer op een motor gevlogen wordt. Daardoor mag het toestel nu vliegen op routes waarbij de dichtstbijzijnde (uitwijk) luchthaven op meer dan drie uur vliegen van de route mag liggen.

Airbus is voornemens ook de grotere A330-900neo te laten certificeren voor een hoger startgewicht.

2 reacties op “Hoger startgewicht Airbus A330-800neo toegestaan

  1. E.M. Riemersma schreef:

    De groter Airbus 330-900 is al sinds 15 januari 2021 gecertificeerd voor 251 ton. Het gaat dan om de gewichtsvarianten 920, 921 en 922. Zie TCDS EASA.A.004 issue 59.

  2. 1) De A 330-800 neo – en ook -900 – wordt zo langzamerhand de “concurrent” van de eigen A 350 serie. Met dezelfde rompdiameter als de A 300 en A310 kan men nu economischer met 220 plus passagiers vliegen en meer rendement halen uit deze vliegtuigen zolang als het vliegbereik meer dan 8500 kilometer is, anders zit men in het kielzog van de relatief kleinere A321 XLR neo serie.

    2) Waar ligt trouwens de grens en limiet van de ETOPS 180+ en in hoeverre verschilt dat met de standaard 180 minuten criteria waaraan de cockpit bemanning en vliegtuig moet voldoen?

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur