Nieuws

Rusland mobiliseert eigen luchtvaartindustrie

MOSKOU – De Russische United Aircraft Corporation (UAC) is van plan om tegen 2025 in Irkoetsk 36 MC-21-300 verkeersvliegtuigen te produceren om vervolgens de productie te rond 2030 verhogen tot 72 per jaar.

Ook de productie van de Sukhoi SSJ 100 gaat omhoog van twintig naar dertig per jaar en op termijn zelfs naar veertig.

Daarnaast heeft de UAC besloten een serie van twintig langeafstands small-body Tu-214-te gaan bouwen ter vervanging van Boeing- en Airbus-vliegtuigen. Ook bestaan er plannen om de productiesnelheid voor het Il-96-400M langeafstands passagiersvliegtuig en voor het Il-76 transportvliegtuig te verhogen.

De bij de UAC aangesloten bedrijven zullen alles op alles om zoveel mogelijk onderdelen in eigen huis te produceren vanwege de door Amerika en de EU opgelegde exportsancties. Daardoor zal naar verwachting de MC-21-300 over drie jaar volledig uit Russische onderdelen bestaan.

Ook in motoropzicht zal vaart worden gemaakt. Volgens de UAC zal de voor de SSJ100 ontwikkelde Russische PD-8 turbofan begin volgend jaar onderworpen worden aan vliegtests.

Tupolev Tu-214

2 reacties op “Rusland mobiliseert eigen luchtvaartindustrie

  1. Anton Schiere schreef:

    Tja dit is een ontwikkeling die voort vloeit uit de sancties die wij opleggen.

    Of ’t ze lukt zonder westerse (motoren) technologie valt nog te bezien.
    Of er dan straks emplooi zal zijn voor die nieuwe lange afstandsvliegtuigen is de vraag er vanuit gaande, dat ’t westen haar luchtruim nog jaren gesloten houdt voor Russische maatschappijen. Althans zo lang Rusland nog niet aan al z’n herstelbetalingsverplichtingen jegens Oekraïne heeft voldaan.

    Als het ons snel lukt onafhankelijk van Russische energie te worden, maken we ze ’t nog een slag moeilijker en bekort dat de oorlog hopelijk.