
NAVEGANTES – Saab heeft de eerste twee seriematig geproduceerde Gripen E gevechtsvliegtuigen afgeleverd in Brazilië. De toestellen werden per schip vervoerd en kwam zaterdag (2 april) aan in dat land. De toestellen vlogen daarna vanaf Navegantes International Airport in ongeveer vijftig minuten naar het Gripen Flight Test Center bij de Embraer fabriek Gavião Peixoto.
De toestellen zijn uit een eerste serie van zes die in november 2021 ten overstaan van vertegenwoordigers van de Zweedse en Braziliaanse militaire luchtmacht werden gepresenteerd.



De Zweedse luchtmacht heeft 60 JAS 39E Gripens besteld, maar dit aantal kan nog oplopen tot 108. Onderhandelingen over een tweede reeks van mogelijk 36 vliegtuigen starten in 2021.
De Brazilaanse luchtmacht bestelde 28 Gripen E eenzitters en acht Gripen F tweezitters. Daarvan zijn er inmiddels meerdere geleverd.
Alle vliegtuigen worden uitgerust met een zogenoemde bij AEL Sistemas ontwikkelde wide-area cockpit display en een helmet-mounted display.
De Zweedse fabrikant heeft met drie Gripen Es een uitgebreid testprogramma doorlopen en begon in januari 2019 met de assemblage van de eerste vier eenpersoons productietoestellen.


We zouden, tenminste als de zak met geld voor defensie binnen is, de order van nog eens negentien F-35 moeten afzeggen en 30 van die Saab Grippens moeten aanschaffen is stukken goedkoper, en het is al bekend dat stealth al achterhaald is en er al radars zijn waar vroegtijdig de F-35 te zien is, zoals Raymond al schreef, er spelen in dit spel grotere belangen mee, je kunt wel zeggen we hebben met z’n allen weer een kat in de zak gekocht, de geschiedenis herhaald zich, kijk naar de aanschaf van de F-14 Starfighter ook ,div. Europese landen hebben hem in navolging van Nederland aangeschaft, die kist was moeilijk te besturen en om een bocht te draaien had je zijkant heel Nederland nodig, wat betreft Amerika, die was met deze kist al in het begin klaar en hebben maar een klein aantal aangeschaft.
Hieronder nog een schrijven uit België wat ik vond op internet over de F-35
De Amerikanen hebben vorige maand voor het eerst ook min of meer toegegeven dat de F-35 een verloren zaak is. De Amerikaanse luchtmacht heeft een nieuw onderzoek aangekondigd naar toekomstige vliegtuigen, genaamd TacAir. Daarbij gaf de stafchef van de luchtmacht, generaal Charles Q. Brown, eindelijk toe wat al jaren duidelijk is: het F-35-programma heeft zijn doelen niet bereikt. En dat er op dit moment weinig reden om aan te nemen dat het ooit zal lukken.
Volgens Brown heeft de USAF niet alleen de NGAD-jager (Next Generation Air Dominance) nodig, een gevechtsvliegtuig van de zesde generatie, maar ook een ‘nieuw 5e generatie light of 4.5e generatie vliegtuig’ nodig. Brown suggereerde dat een mogelijke oplossing was om minder vaak met de F-35 te vliegen. ‘Je rijdt niet elke dag met je Ferrari naar je werk, je rijdt er alleen op zondag mee. Dit is ons high-end-toestel, we willen ervoor zorgen dat we het niet inzetten voor eender welke opdracht’, zei hij.
Dat is allemaal goed en wel, ware het de bedoeling was dat de F-35 net wel voor alles en nog wat kon worden gebruikt, wat zou toelaten de vloot van andere toestellen af te bouwen. Het expliciete doel was om een enkel vliegtuig te creëren dat een breed scala aan lucht-, grond- en aanvalsjagers zou kunnen vervangen.
Super knap van de Zweden, dat zij kans zien hun Saab’s te leveren in een land, dat zelf ook wel vliegtuigen kan ontwikkelen/bouwen !
De vraag is wel, waar inmiddels de Australische Boeing Loyal wingman supersonisch vliegt, waarom schakelen we dan niet helemaal over op remotely controlled onbemande toestellen? Daarmee niets ten nadele zeggend van onze vliegers, maar ’t wordt er allemaal wel veiliger en efficiënter voor ze van.
Ook ik had de Gripen graag gezien als vervanger van de F16, maar hier speelden denk ik grotere belangen mee. Die zogenaamde stealth capaciteiten hebben wij als Nederland helemaal niet nodig.
Tegenwoordig schiet men de raketten sowieso op verre afstand van het doel af.
De Saab Gripen een mooi vliegtuig als tegenhanger van al die Amerikaanse jets die menen beter te moeten zijn dan hun Zweedse soortgenoot. Nu maar hopen dat er nog meer Gripen E toestellen verkocht worden, omdat ze het waard zijn !