Nieuws

WICHITA – Bij Bombardier is maandag (28 maart) de allerlaatste nieuwe Learjet van de band gerold. Daarmee is een eind gekomen aan de productie van de zakenjets van dit type.

Bombardier maakte begin februari 2021 bekend de productie van de Learjet 75 zakenjets te willen staken omdat het Canadese bedrijf zich meer wilde gaan toe leggen op de uitstekend verkopende Challenger en Global zakenjet varianten. Door het besluit verliezen 1.600 medewerkers in Canada en Mexico hun hun baan.

Er zijn tot op heden meer dan 3.000 Learjets geproduceerd sinds de eerste vlucht van de Learjet 23 op 7 oktober 1963 die destijds plaats bood aan zes passagiers. Vrijwel alle varianten verkochten daarna goed, met uitzondering van de Learjet 85 die nooit in productie werd genomen.

Vanaf 2014 kalfden de afleveringen echter steeds verder af: van 33 in 2014 naar 12 in 2019. In 2020 verlieten slechts 5 Learjets 75s de fabriek.

Als doekje voor het bloeden, introduceerde de fabrikant voor de Learjet 40 en 45 een zogenoemd RACER programma waarmee de zakenjets van binnen en van buiten op een eigentijdser plan kunnen worden getild.

Learjet 75 Liberty
De laatste Learjet variant was de Learjet 75 Liberty waarvan een eerste exemplaar in oktober 2020 werd overhandigd aan het Amerikaanse veilinghuis Alex Lyon & Son. Met deze typevariant opende de Canadese fabrikant in juli 2019 de aanval op de Cessna Citation CJ3+ en Embraers Phenom 300.

Volgens de Bombardier was de opgewaardeerde ‘light jet’ met een aanschafprijs van 9,9 miljoen doller niet alleen goedkoper dan beide concurrenten, maar presteert het ook beter.

De Liberty biedt plaats aan maximaal zes passagiers. Daarbij wordt de ‘Executive Suite’ door een tussenwand met deur gescheiden van de cockpit. De passagiers krijgen in de zes meter lange cabine de beschikking over Gogo ATG 4G in flight entertainment met internet toegang; voor de piloten is Bombardiers Vision cockpit voorzien met de meest recente Garmin G5000 avionica.

De Honeywell TFE731-40BR aangedreven zakenjet krijgt een vliegbereik van 2.080 nm (3.852 km) waarbij de nuttige lading 1.320 kg kan bedragen (tegen 957 kg in de huidige Learjet 75). Daarmee komt de Liberty non stop verder dan de Citation CJ3+ (2.040 nm – 3.779 km) en de Phenom 300E (1.970 nm – 3.658 km).

1 reactie op “Dit is de allerlaatste nieuwe Bombardier Learjet 75

  1. Frans EEKHOUT schreef:

    Mooie zakenjets en niet slecht als je er zo’n 3000 mag verkopen over een periode van pakweg 59 jaar, zijn er gemiddeld altijd zo’n 50 stuks per jaar, maar door meerdere concurenten kun je als koper maar één keer je dollars uitgeven.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur