Nieuws

PHILADELPHIA – Boeing en Airbus Helicopters hebben vandaag een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend om samen de H-47 Chinook te promoten ter ondersteuning van de Duitse Schwerer Transporthubrauber (STH) heavy-lift helikoptervereisten.

De samenwerkingsovereenkomst bouwt voort op het bestaande Chinook-partnerschapsteam bestaande uit AERO-Bildung GmbH, CAE GmbH, ESG Elektroniksystem- und Logistik-GmbH, Lufthansa Technik AG, Honeywell Aerospace en Rolls-Royce Deutschland Ltd. & Co.

De Duitse Bundesweher is binnen het STH programma op zoek naar een vervanger voor de verouderende CH-53G waarmee sinds 1972 gevlogen wordt en die in 2030 vervangen moet worden. Daarom werd tussen 2023 en 2029 gedacht aan 40 tot mogelijk 60 nieuwe zware transporthelikopters. Er zou daarbij gekozen moeten worden tussen de CH-47 Chinook en Sikorsky CH-53K King Stallion.

Om aan de NAVO verplichtingen te voldoen moeten minimaal 44 helikopters besteld worden. Volgens Airbus Helicopters en Boeing is de Chinook met voor de hand liggende keuze omdat cht NAVO-landen waaronder Nederland, Italië, Griekenland, Spanje, Turkije, het Verenigd Koninkrijk, Canada en de Verenigde Staten van Amerika met deze transporthelikopter vliegen.

In september 2020 werd het programma echter stopgezet vanwege enorme kostenoverschrijdingen.

1 reactie op “Opmerkelijke samenwerking Airbus en Boeing

  1. Toch nog eenheid in verscheidenheid als de Amerikaanse Chinook door meerdere Europese landen als werkpaard voor hun helicopter vloot bij de diverse luchtmachten gebruikt wordt. Veel keus heeft men trouwens niet voor een helicopter met de beproefde kwaliteiten en inzet mogelijkheden als de Chinook, waarbij blijkt dat een goed ontwerp nog generaties lang in optima forma mee kan.