
MAASTRICHT – De motie die de Tweede Kamer deze week aannam ter ondersteuning van Maastricht Aachen Airport (MAA), valt goed bij de logistieke sector in Nederland en lokale werkgevers. Een meerderheid van de Kamer gaf dinsdag aan het belang van MAA als vrachtluchthaven voor Nederland te willen waarborgen.
In de motie, ingediend door de VVD, het CDA en de PVV, staat verwoord dat MAA van nationaal belang is voor de verwerking van internationale luchtvracht. MAA is na Schiphol de tweede vrachthub van Nederland. Brancheorganisaties voor de logistiek en luchtvracht, evofenedex en Air Cargo Netherlands (ACN), roepen nu samen met de Limburgse Werkgeversvereniging LWV de provincie Limburg op om de steun van het kabinet navolging te geven. In juni moet de provincie een besluit nemen over de toekomst van het vliegveld in Zuid-Nederland. Op tafel ligt ook een scenario’s om MAA te sluiten.
Volgens evofenedex, ACN en LWV zal een nationaal en provinciaal draagvlak zorgen voor nieuwe investeringen in de luchthaven. MAA speelt volgens de organisaties een belangrijke rol in de verzending van hightech- en farmaceutische producten, paarden en hulpgoederen. MAA kan volgens de drie organisaties verder ontwikkeld worden, terwijl er tegelijk meer gedaan wordt om hinder voor omwonenden te beperken.
Waarom MAA sluiten, dat is kapitaal vernietiging en de meeste geluidshinder komt niet zozeer van MAA, maar wel van omringende luchthavens zoals Luik, Bon en zelfs de AWACS basis in Geilenkirchen (D), waar een oude Boeing 707-320 met niet geluidsarme motoren tot op 300 meter hoogte over het Zuid Limburgse heuvelland vliegt. Laat maatschappijen verplicht met geluidsarme vliegtuigen vliegen, maak voorwaarden zodat naast vracht ook passagiers vluchten rendabel zijn, en zorg op die manier voor werkgelegenheid. De huidige bedrijven die belang hebben voor een luchthaven als Maastricht- Aachen Airport moet je niet onnodig laten verkassen naar elders. Zolang als Eindhoven airport nog niet volledig cat 3 is en bij slecht weer en dichte mist er niet kunnen landen en opstijgen, kunnen ze nog altijd gebruik maken van MAA die wél vliegtuigen bij slechte weersomstandigheden kan afhandelen. Zorg dat de luchthaven ook de volledige baan kan gebruiken ! Zuid Limburg heeft met de mijnsluiting al veel werkgelegenheid verloren, kwakkelt Nedcar en is er nog een chemisch bedrijven complex en straks MAA als bijdrage aan de economie. De Zuid Limburgse luchthaven verdient een plaats in de Nederlandse luchtvaart en op vrachtgebied kan het Schiphol helpen ontlasten waarbij ook de centrale ligging in de Euregio niet vergeten mag worden ! Ik heb er weleens mijn voordeel mee gedaan. Als MAA gesloten wordt neemt vooral Luik beslist het stokje over en dat zet ook geen zoden aan de dijk. En waarom moet alles naar de Randstad, telt Zuid Limburg dan helemaal niet mee ? !