Nieuws

TOULOUSE – Airbus heeft het hoogspanning lithium ion hoofdbatterijsysteem klaar voor montage onder de romp van de EcoPulse hybride demonstrator. Het systeem werd ontwikkeld door Airbus Defense and Space in Toulouse.

De batterij zelf is ongeveer 2,3 m lang bij 75 cm breed en 20 cm diep. Het is onder de romp gemonteerd en geïntegreerd in een versterkte aerodynamische kuip. De unit, zoals ontworpen voor EcoPulse, weegt ongeveer 350 kg, kan 800 Volt gelijkstroom leveren en kan tot 350 kiloWatt aan vermogen leveren
De batterij is een van de twee elektrische bronnen op de demonstrator, de andere is een “e-Auxiliary power Unit” (e-APU) geleverd door Safran.

Het ontwerp van deze tijdens de Paris Air Show 2019 aangekondigde demonstrator werd in december 2020 vastgesteld. Daardoor kon worden toegewerkt naar een eerste vlucht in 2022.

Binnen het project wordt Safran verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van een hybride aandrijfsysteem (Pratt & Whitney PT6 turbine en generator) inclusief managementsysteem en zes luchtgekoelde 50 kW (68 pk) sterke Safran EngineUS elektromotoren en DUC Hélices ‘e-Propellers’.

Airbus draagt zorg voor de installatie van accu’s met een hoog rendement, terwijl Daher een en ander zal installeren in een aangepaste TBM om daar vliegproeven mee uit gaan voeren.

Het project wordt ondersteund door de French Civil Aviation Research Council en de Franse luchtvaartautoriteit DGAC in een poging de luchtvaart ‘schoner’ te maken en ook de geluidsemissie terug te dringen.

Daher, Airbus en motorfabrikant Safran hebben inmiddels de windtunneltests voltooid in de aanloop naar de bouw van de eerste EcoPulse hybride demonstrator.