
EVREUX – Het eerste Duitse C-130J Super Hercules transportvliegtuig is deze week tijdens een ceremonie op de Franse luchtmachtbasis Evreux officieel in dienst gesteld.
Met deze 55+01 werd op 8 november 2021 een eerste geslaagde testvlucht uitgevoerd waarna het op 3 februari 2022 aan de Luftwaffe werd overgedragen en op 19 februari op de Franse luchtmachtbasis Evreux . Op de Franse luchtmachtbasis is het Duits-Franse C-130J-30 transport- en tankersquadron Rhein / Rhin gevormd. Op de basis is een nieuwe hangaar gerealiseerd met een oppervlakte van 17.000 vierkanten meter.
Het Duitse ministerie van defensie kreeg in mei 2018 groen licht van de exportcommissie van de Amerikaanse senaat voor de aankoop van deze Super Hercules transport- en tanker vliegtuigen. De order was een gevolg van (te) late leveringen van Airbus Defence & Space A400M transportvliegtuigen waardoor bij de Duitse luchtmacht een tekort aan transportcapaciteit dreigt te ontstaan. In het verlengde daarvan wilde de Luftwaffe in in oktober 2016 drie C-130J-30 transportvliegtuigen en drie KC-130J tankvliegtuigen bestellen.
Inbegrepen in het contract waren teven reserve-onderdelen en reservemotoren. Ook staan acht AN/ALE 47 Electronic Countermeasure Dispensers; acht AN/AAR-47A(V)2 Missile Warning Systems; acht AN /ALR-56M Radar Warning Receivers en acht MX-20 Electro-Optical/Infrared Imaging Systems, op het Duitse verlanglijstje.
Airbus kondigde in maart 2018 aan de productie van de A400M te verlagen van negentien naar acht per jaar in 2020. Rond die tijd zou de fabrikant ongeveer 80 van de 174 bestelde toestellen afgeleverd hebben.
Foto’s © Team Luftwaffe.
Für alle Enthusiasten: hier noch ein Videoclip vom #Erstflug der ersten #C-130J in Marietta, Georgia (USA). Das @Team_Luftwaffe muss noch etwas Geduld haben, aber #EsGehtVoran@bundeswehrInfo
— Bundeswehr AIN (@BaainBw) November 11, 2021
Und erneut Dank an @LockheedMartin für dieses Material! pic.twitter.com/0ugB6yyUvJ
De C-130 werd eind juli 2022 uit assemblagehal gerold en naar de spuitcabine gesleept nadat begin mei 2021 aan de bouw ervan was begonnen. Eind augustus 2021 was de spuitklus geklaard.






Natuurlijk ben ik niet van enig Europees chauvinisme gespeend.
Echter als het qua performance as good as of beter is, de prijs goed is en het product ook op het beoogde moment leverbaar is, dan moet je wel je keus maken.
Ook voor de militaire luchtvaart geldt, dat het beperken van merk en type varianten leidt tot een efficiëntere operatie.
Een ander aspect is, dat het in de markt houden van een concurrent voor de toekomst gezond kan zijn, al was het maar te voorkomen dat één producent het alleenrecht krijgt.
Het KLM-AirFrance besluit enkel nog voor Airbus te kiezen past hier goed in.
Het leidt echter wel bij KLM zowel in de cockpit als in de onderhoudswerkplaats tot een omschakeling en dus tot extra kosten, die KLM liever niet had moeten krijgen.
Ja en zo heb je ook de minste type rating inspanningen bij bemanningen en technici. Daarmee lijkt continuïteit en daarmee inzetbaarheid tegen de laagst mogelijke kosten geborgd.
Bovendien werden deze toestellen over de decennia dat ze gebouwd zijn steeds onderhuids upgraded. Sterker nog dat gebeurde zelfs met onze (tweede hands) Herculessen.
Toch jammer dat de A400 M door problemen alweer het onderspit moet delven voor de Lockheed Hercules en Europa weer de grote plas overgaat om aan zijn behoeften te kunnen voorzien. Als Nederland t.z.t. ook de huidige Hercules vloot zal gaan vervangen is er een grote kans, schat 90 %, dat men niet bij Airbus zal aankloppen, maar wederom bij de Amerikanen… Samen met de Chinook, is de Hercules een van de weinige luchtvaartuigen die al meer dan 50 jaar in productie is en misschien dat dat niet alleen vertrouwen schept, maar ook waarborgen geeft voor de toekomst. Een Hercules vervang of vul je gewoon aan voor een …nieuwe Hercules !