Nieuws

LONDEN – Het Britse Aerospace Technology Institute (ATI) heeft in samenwerking met FlyZero drie voorlopige concepten gepresenteerd van emissieloze passagiersvliegtuigen. Aan dit door de Britse overheid financieel gesteunde project werd door meerdere wetenschappers deelgenomen.

Het FZR-1E-concept gaat uit van 75 zitplaatsen. Het toestel voor de regionale markt krijgt zes elektrische motoren die worden aangedreven door brandstofcellen, die zich onder de achterste cabinevloer bevinden in een drukloze zone.

Vergeleken met een ATR 72-600 wordt de FZR-1E iets langer en heeft een grotere spanwijdte, met respectievelijk 28,8 m en 31 m, tegen 27,2 m en 27,1 m voor de regionale turboprop. De FZR-1E moet een kruissnelheid gaan optekenen van 325kts (601km/h) en een vliegbereik krijgen van 800 nm (1.480 km).
Bij het concept wordt uitgegaan van brandstofcel technologie die gebruikt zal worden om zes gasturbines aan te drijven. Deze vloeibare waterstof moet opgeslagen in tanks die in de romp van het toestel geintegreerd zullen worden. Volgens ATI en FlyZero kan rond 2025 een eerste prototype vliegen.

De FZN-1E is ontworpen met de Airbus A320neo als referentie. Het toestel moet een kruissnelheid gaan halen van 450 kts (833 km/h) bij een vliegbereik van 2.400 nm (4.446 km).

Voor het middelgrote segment baseerde FlyZero zijn FZM-1G-concept op de Boeing 767-200ER. Dit resulteerde in een conceptvliegtuig dat 279 passagiers moet gaan vervoeren op reizen tot 5.750 nm (10.557 km) wat neerkomt op vluchten naar alle belangrijke wereldwijde bestemmingen.

1 reactie op “Foto’s: FlyZero toont drie emissieloze concepten

  1. Anton Schiere schreef:

    Het verhaal lijkt niet helemaal te kloppen. Bedoeld wordt waarschijnlijk:
    – uit de vloeibare waterstof wordt
    – via een brandstofcel elektriciteit gemaakt,
    – die weer gebruikt wordt door de zes elektromotoren,
    – die de vijf bladige propellers aandrijven.

    Het is denkbaar, dat er ook nog een rechtstreeks op waterstofgas gestookte gasturbine aan boord is die een generator aandrijft voor extra elektrisch vermogen tijdens de start.

    De echte innovatie in dit traject, waar normaal een groot deel van de brandstof in de vleugels wordt opgeslagen, lijkt hem te zitten in de integratie van de hoge druk en diep gekoelde waterstof tanks in de romp, zodat die daar toch niet te veel nuttige vervoersruimte in beslag nemen.