
DENVER – Bye Aerospace heeft tot op heden 135 aanbetalingen en opties vastgelegd voor de elektromotor aangedreven eFlyer 800. Daarnaast zijn 732 aanbetalingen gedaan en 162 kooprechten vastgelegd voor de eenmotorige eFlyer 2 en vierpersoons eFlyer 4.
De eFlyer 800 krijgt een cabinebreedte van 1.65 m en gaat plaats bieden aan zeven passagiers in zakenuitvoering, dan wel twaalf in de commuter vaiant. Het toestel zal worden aangedreven door twee bij Safran ontwikkelde ENGINeUS 500 motoren met elk een vermogen van 500 kW (681 pk).
Vooreerst wordt voor de eFlyer na een klimsnelheid van 3.400 fpm (1.036 m/min) op FL350 (10.668 m) een kruissnelheid voorzien van 320 kts (593km/h). Bij een kruissnelheid van 280 kts (519 km/h) kan 500 nm (926 km) overbrugd worden met 35 minuten IFR reserve.
Het nieuwe toestel zal plaats gaan bieden aan acht personen (piloot en zeven passagiers) en wordt ontwikkeld om turboprops als de King Air 260 uit de markt te drukken. Bij een stukprijs van zes miljoen dollar wordt het toestel even duur als een nieuwe King Air 260. De operationele kosten zullen volgens Bye echter aanmerkelijk lager uitvallen en rond een vijfde van die van de turboprop komen te liggen.
Met even duur en een vijfde van de operationele kosten zou je zeggen dat er nooit meer een King Air 260 verkocht gaat worden.
Alleen houdt dat fossiel aangedreven toestel nog wel een voorsprong als het op actieradius aankomt.
Maar ik weet of in de besomming van die vijf keer lagere operationele kosten de periodieke vervanging van het batterijpakket wel is meegenomen.
Laat onverlet, dat de operationele kosten, bij althans elektriciteitsprijzen à € 0,25 p/kWh, nog steeds wel lager zullen uitvallen.