Nieuws

SANTA CRUZ – De Amerikaanse startup Joby Aviation gaat binnenkort met een tweede prototype van de bij hen ontwikkelde eVTOL vliegtests uitvoeren.

Met het eerste prototype werd in augustus 2021 tijdens een 1:17 uur durende testvlucht 154,6 mijl (249 km) afgelegd op een enkele acculading. Met dat toestel werd in 2021 ruim 5.300 mijl (> 8.500 km) gevlogen waarbij gelijktijdig 65 terabytes aan testdata werd verzameld

Het tweede prototype zal worden betrokken bij de ontwikkeling van eVTOL luchtvaartuigen voor de Amerikaanse strijdkrachten in het kader van het U.S. Air Force’s Agility Prime programma.

De eVTOL gaat plaats bieden aan vier inzittenden plus een piloot, en kan op een enkele acculading bij een kruissnelheid van 174 kts (325 km/h) een afstand van ruim 150 (240 km) mijl overbruggen.

Beursgenoteerd
Niet alleen de Koreaanse autofabrikant Hyundai, maar ook de Japanse Toyota Motor Corporation ziet toekomst in dit elektrische Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) concept. Toyota is zelfs zo overtuigd van deze toekomst dat het bedrijf in januari 2020 besloot 394 miljoen dollar extra te investeren in de door Joby ontwikkelde een elektrische air taxi.

De Japanse Toyota Motor Corporation investeerde al eerder in dit concept en schaarde zich destijds bij een hele reeks investeerders die het totale ontwikkelingsbudget lieten oplopen naar momenteel 810 miljoen dollar (waaronder ook vijftig miljoen die Uber in januari 2020 in Joby investeerde). Uber verkocht in december 2020 vervolgens haar Elevate activiteiten aan Joby en investeerde vervolgens nog eens 75 miljoen dollar in dat bedrijf. Uiteindelijk wil Joby een beursgenoteerde onderneming worden.

Ook Fiat Chrysler Automobiles (FCA) gaat de Amerikaanse start up Archer ondersteunen bij de ontwikkeling van een zesmotorige vierpersoons vliegtuig. Het elektromotor aangedreven vliegtuig wordt een eVTOL die vanaf 2024 op de markt moet komen.

2 reacties op “Joby Aviation zet tweede prototype eVTOL in

  1. Ruud Vos schreef:

    Je hebt gelijk. Klassieke typo. Dank en goed weekend.
    Ruud Vos, hoofdredacteur.

  2. Anton Schiere schreef:

    Die kruissnelheid van 322 km/u leek wel erg hoog, waar state of the art helikopters zoals een AW 139 net voor 310 km/u gespecificeerd worden.

    Maar als je omrekenen.nl voor je aan het werk zet, kom je met 241,35 km/h bijna 100 km/u lager uit. Dat lijkt als kruissnelheid met vijf personen aan boord voor over een afstand van 240 km per vandaag ook nog wel ambitieus.

    De lat wat hoger leggen is altijd een goed vertrekpunt. Met nog wat tijd van leven gaan we dit dan ook beslist als dagelijkse praktijk meemaken.

    Dus goed, dat er nu al zo stevig mee wordt begonnen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur