Nieuws

MIRABEL – Na een eerste testvlucht op 14 december 2021 in het Canadese Montreal heeft Airbus woensdag (5 januari) de eerste ACJ TwoTwenty overgevlogen naar cabine-inrichter ComLux in Indianapolis. Daar zal het toestel een VVIP interieur krijgen alvorens het begin 2023 aan lauching customer Five zal worden overhandigd.

De fabrikant wees VIP specialist Comlux daarbij als exclusieve inrichter aangewezen en deze gevraagd te komen met vijftien “Reimagine your place in the sky…” interieuropties met plek voor achttien passagiers waarna het toestel in 2023 op de markt kan komen.

De in oktober 2020 geïntroduceerde ACJ Two Twenty krijgt Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans en zal begin 2023 op de markt komen en een vliegbereik krijgen van 5.650 nm (10.500km). Dit grotere vliegbereik wordt mogelijk dankzij vijf extra brandstoftanks waardoor er 5.6 ton extra brandstof mee kan (tegen 17,2 ton standaard).

Orders
Airbus tekend aan de vooravond van de zakenluchtvaartbeurs NBAA Business Aviation Convention & Exhibition (NBAA-BACE 2021 ) in Las Vegas opnieuw een order van een Amerikaanse klant. voor de van de A220-100 afgeleide ACJ Two Twenty zakenjet. Nadat eerder VIP specialist Comlux (2) en vijf niet nader genoemde klanten het toestel bestelden, werd ook ditmaal de naam van de klant niet bekend gemaakt.

De in Dubai gevestigde investering- en vastgoedonderneming Five wordt de eerste echte gebruiker van deze A220 in VIP uitvoering die bij de Amerikaanse Comlux Group voorzien zal worden van een luxe interieur. Het contract werd ondertekend in het eveneens tot de onderneming behorende Five Palm Jumeirah hotel in Dubai. Na levering begin 2023 zal het toestel als 9H-FIVE op de Malteser vliegvergunning van ComLux worden bijgeschreven, waarna het toestel ook voor derden beschikbaar kan komen.

De ACJ krijgt l Maktoum International Airport in Dubai World Central als thuisbasis vanaf waar het kan worden ingezet voor demovluchten, charters en voor het vervoer van Five hotelgasten.

Het tapijt ligt er al in…..
Ferryvlucht naar ComLux in Indianapolis.
Eerste testvlucht 14 december 2021.
Het toestel werd op 23 november 2021 uit de spuitcabine gerold.
De eerste rompsectie arriveerde onlangs in het Canadese Mirabel.

SkyRetreat
Lufthansa Technik AG zag al eerder mogelijkheden en ontwikkelde een zogenoemd SkyRetreat cabineconcept waardoor de Airbus A220 kan worden omgetoverd tot VIP variant. Dit werd door het bedrijf getoond tijdens de tijdens de European Business Aviation Convention and Exhibition (EBACE 2019) in Genève.

Onderdeel van het concept is een ‘minimalistische’ inrichting van de cabine. Ook zal worden gewerkt met ‘oprolbare’ 4K displays en ‘smart touch’ oppervlaktes. Met een ‘ Observation Lounge’ wordt vervolgens een unieke onconventionele toepassing beloofd.

De A220 biedt gebruikers een rompbreedte en hoogte van respectievelijk 3,28 en 2,11 m. bij een cabinelengte van 23.7 m (A220-100) of 25,7 m (A220-300).

Het SkyRetreat cabineconcept.

3 reacties op “Foto’s: Eerste ACJ TwoTwenty bij cabine inrichter ComLux

  1. Anton Schiere schreef:

    Dit is qua luxe en comfort inderdaad vliegen zoals het ooit bedoeld was.
    Maar geldt “ooit” nog wel in 2021 ?

    De brandstof capaciteit van 28.500 liter en de 10.500 km maximaal vliegbereik, leiden voor elk van de achttien passagiers tot een verbruik van 0,15 liter per km, of wel 15 liter per 100 km per persoon.
    Echter rijmt vermarkting van zo’n toestel door het Franse Airbus wel met de afspraken in de overeenkomst van Parijs ?

  2. Ruud Vos schreef:

    Helemaal gelijk en aangepast: Pratt & Whitney PurePower PW1500G geared turbofans

  3. E.M. Riemersma schreef:

    CFM Leap 1A motoren?