Nieuws

Als je naar een luchthaven vliegt, ben je dan ooit in de war over waar je je vliegtuig moet parkeren? Een nieuwe coalitie van 300 piloten- en luchtvaartorganisaties werkt eraan om een einde te maken aan die verwarring! Volgens functionarissen van de Aircraft Owners and Pilots Association zijn er geen standaardvoorwaarden die worden gebruikt voor het parkeren van vliegtuigen voor de algemene luchtvaart op luchthavens in de Verenigde Staten.

Een AOPA-review van luchthavendiagrammen vond volgens functionarissen van de vereniging maar liefst 30 verschillende parkeervoorwaarden voor hetzelfde type oprit in Zuid-Californië.

“Veel luchthavens hebben momenteel tijdelijke parkeerplaatsen die beschikbaar zijn voor piloten, maar zijn ofwel niet gelabeld of gelabeld op een manier die niet duidelijk of relevant is voor het doel van de oprit”, merkten AOPA-functionarissen op. “Gestandaardiseerde termen zullen verwarring voor piloten wegnemen, parkeeropties voor piloten beter identificeren waar ze bestaan, en piloten helpen bij het plannen van de preflight.”

De coalitie adviseert daarom drie termen voor parkeerplaatsen:

· FBO RAMP: een platform waar rondreizende piloten van de algemene luchtvaart hun vliegtuig kunnen parkeren en toegang verwachten tot traditionele FBO-services

· GA TRANSIENT RAMP: een platform waar rondreizende piloten van de algemene luchtvaart hun vliegtuig kunnen parkeren zonder FBO-services

· GA TENANT RAMP: een gebied dat is bestemd voor het parkeren van gestationeerde vliegtuigen voor algemene luchtvaart, zoals het vastzetgebied.

“Er is een zeer sterke steun in de pilotengemeenschap voor transparantie op de luchthavens van ons land, of het nu gaat om FBO-vergoedingen of luchthavenhellingen. Het gebruik van deze standaard parkeervoorwaarden, indien van toepassing op een luchthaven, zal zeer nuttig zijn voor piloten door parkeeropties aan te geven die aan hun specifieke behoeften voldoen. We begrijpen dat luchthavens verschillende situaties hebben, maar we zullen er zeker alles aan doen om ze aan te moedigen deel te nemen aan deze door de industrie geleide inspanning”, aldus AOPA-president Mark Baker.

Het standaardiseren van de voorwaarden voor luchthavendiagrammen zal steeds belangrijker worden voor piloten, omdat de FAA van plan is om het aantal luchthavens dat nodig is om een luchthavendiagram te leveren uit te breiden van ongeveer 700 vandaag tot bijna 3.000 in de niet al te verre toekomst, aldus AOPA-functionarissen.

De overstap naar de nieuwe terminologie zou snel kunnen gebeuren als een luchthaven besluit wijzigingen in te dienen – mogelijk zo snel als de volgende publicatiecyclus van het FAA-diagram, omdat de FAA geen technische beoordeling hoeft uit te voeren voordat de herzieningen worden goedgekeurd.

Het is nog onduidelijk of de drie termen ook in Nederland gebruikt gaan worden, al zijn ze op het moment nog niet eens in gebruik genomen in de Verenigde Staten. Mogelijk komt hier desondanks verandering in zodat het eenvoudiger wordt voor piloten om te weten waar ze hun vliegtuig moeten parkeren. Het zou zelfs kunnen dat hiervoor een app of site ontwikkeld gaat worden, zoals gedaan is voor het parkeren van auto’s bij vliegvelden. ParkCare kan hiervoor namelijk ingezet worden, wat het veel eenvoudiger maakt om een parkeerplekje te reserveren. Bij het parkeren van een vliegtuig is dit helaas nog niet mogelijk

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur