Nieuws

WIDNAU – De Zwitserse Junkers Flugzeugwerke gaan naast de replica van de eenmotorige Junkers F13 in april 2022 ook een replica op de markt brengen van de Junkers A50 Junior. Het eerste prototype van de Junior voltooide, naar nu bekend is geworden, op 21 december 2021 een eerste vlucht.

De ‘echte’ Junkers A50 Junior vloog op 13 februari 1929 voor het eerst. Na het bouwen van in totaal vijf prototypes om verschillende motorconfiguraties uit te testen, werden de productietoestellen uitgerust met een luchtgekoelde Armstrong Siddeley Genet II vijfcilinder radiaalmotor met een vermogen van 87 pk. Destijds goed voor een kruissnelheid van 76 kts (140 km/h) bij zestig procent motorvermogen, een vliegbereik van 320 nm (600 km) en een maximale vliegduur van vijf uur. Ondanks het relatief geringe motorvermogen klom de Junior na een startaanloop van 250 in 21 minuten naar 3.000 m dankzij een MTOW van 600 kg.

Geen succes
De door Hermann Pohlmann ontworpen geheel metalen (met duralumin plaatwerk bedekte) laagdekker was daarbij de status van een betaalbaar ‘Volksflugzeug’ toebedeeld dat in grote aantallen geproduceerd had moeten worden. Het verwachte verkoopsucces bleef echter uit. Want in tegenstelling tot de wereldberoemde driemotorige Ju 52 (4.845 geproduceerd tussen 1931 en 1952) werd deze Junior geen succes. Van de eenmotorige tweezitter werden in de jaren dertig slechts 69 gebouwd omdat in de nasleep van de Grote Depressie de meeste mensen andere dingen aan hun hoofd hadden, dan het kopen een propellervliegtuig met een open cockpit.


Tweede kans
Ruim negentig jaar later krijgt de A50 Junior een nieuwe kans dankzij het initiatief van de Morszeck die al eerder tekende voor de komst van de F 13 replica. Het in 2020 genomen besluit om de A50 leven in te blazen, leidde tot het in grote lijnen volgen van het origineel: een metalen frame en duralumin ‘golfplaatwerk’.

Maar voor het brandschot zal vergeefs worden gezocht naar een radiaalmotor, want Junkers monteerde liever een moderne vloeistofgekoelde 100 pk sterke Rotax 912iS met een voorzien uurverbruik van vijftien liter Mogas. Evenmin in het origineel te vinden is de Galaxy GRS 6 600 SD Speedy ballistische reddingsparachute. Wat ook geldt voor de MTV-33-1-A/170 propeller en de door Beringer geleverde remmen. Daarnaast wijkt de cockpit af van het origineel: in plaats van analoge meters en klokken is digitale Garmin avionica voorzien.

Junkers wil daarbij het toestel onder de Duitse DULV laten certificeren als ultralight met een MTOW van 600 kg. De eerste leveringen van dit unieke vliegtuig zullen plaatsvinden in april 2022. Geïnspireerd door het werkelijke geboorte-uur van de A50 (1929), worden de eerste 29 vliegtuigen de introductieprijs van 179.000 euro (inclusief btw) verkocht.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur