Nieuws

GOTENBURG – De nieuwe viermotorige elektromotor aangedreven Heart Aerospace ES-19 zal worden uitgerust met een door Garmin te leveren G3000 cockpit. Dat is door Heart bekend gemaakt.

Het in augustus 2019 in Zweden geïntroduceerde viermotorige toestel moet na certificatie in 2025 een jaar later op de markt komen en plaats gaan bieden aan negentien passagiers, een vliegbereik krijgen van 217 nm (400 km), kunnen opstijgen van korte banen (750 m). Daarbij wordt gemikt op een kruissnelheid van 180 kts (334 km/h).

Volgens de fabrikant kan met die reisafstand in ongeveer een derde van het binnenlandse verkeer worden voorzien en tot veertien procent wereldwijd. Op termijn wordt de ontwikkeling van een vliegtuig overwogen dat plaats biedt aan 48 passagiers.

In de ES-19 zullen evenveel accu’s worden aangebracht als in vier Tesla’s kunnen worden aangetroffen. De elektromotoren drijven vervolgens vier zevenbladige MT composietpropellers aan.

De plannen van Heart zijn een uitvloeisel van het door de Zweedse overheid geïnitieerde Elise (Electric Aviation in Sweden) project. De nieuwkomer zegt inmiddels intentie-overeenkomsten op zak te hebben van drie Scandinavische luchtvaartmaatschappijen waaronder Widerøe (Noorwegen), Braathens en SAS. Volgens de nieuwkomer, sluiten de plannen perfect aan bij het streven van de Noorse overheid om in 2040 volledig emissieloos te vliegen. Dankzij subsidies kan daar in het kader van de PSO (Public Service Obligation) volop ontwikkeld worden. Volgens Heart heeft het bedrijf inmiddels getekende intentieverklaringen voor 147 vliegtuigen.

De contouren van het uit aluminium te bouwen vliegtuig ‘verraden’ een Dash 8-100. Niet bekend is of Heart Aviation samenwerkt met het Amerikaanse United Technologies Advanced Projects (UTAP) dat een vergelijkbaar concept ontwikkelt.

Het toestel zal worden uitgerust met een Electroflight HEPBAS-System (High Energy Propulsion Battery System). De Britse onderneming draagt tevens zorg voor de aandrijving van de Rolls-Rolls Accell die in maart 2021 voor het eerst moet vliegen.

Martkvraag

In maart 2021 tekende Finnair een voorlopige overeenkomst voor de aankoop van twintig ES-19s. Kort daarna zette ook United Airlines in op elektrisch vliegen. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij heeft een intentieverklaring getekend voor tweehonderd ES-19 passagiersvliegtuigen met het Zweedse Heart Aerospace die in principe in 2026 in dienst moeten komen. Daarnaast werden opties genomen op nog eens honderd ES-19s.
De aankoopintentie van United Airlines vormt onderdeel van een investering van 35 miljoen dollar door United Airlines Ventures in combinatie met Breakthrough Energy Ventures en Mesa Airlines.

Finnair bestelt mogelijk twintig ES-19s.

1 reactie op “ES-19 ‘Electro liner’krijgt Garmin G3000 avionica

  1. Raymond schreef:

    Heeft dit toestel vaste accupakketten of verwisselbare? Kan mij niet voorstellen dat ze na elke vlucht van 400km uren aan de lader staan.

De 5 beste tips voor 'Air-to-air fotografie'?

Die krijg je vanmiddag tijdens de Online Masterclass! 
I.s.m. Cristian Schrik | Meld je snel aan

Gratis voor abonnees | vanaf 16:30 uur